Att delegera är också en konst
Krönika

Lästid : 2 min

Att delegera är också en konst

Chefen var stressad. Hon sprang förbi John på väg till ett möte och vinkade på honom i farten.

”Jag är dubbelbokad. Du får ta hand om våra kinesiska kollegor som är på besök. De kommer klockan ett.” John försökte få ur henne vad syftet med mötet var och vad han skulle säga men chefen hann bara svara: ”Det löser du. Berätta om oss bara. Förresten…” sa hon och tittade på Sara. ”Du följer med.”  Sedan var hon borta…

John tog sin laptop och gjorde det som så många gör; han letade PowerPoint-slides i sin dator och på intranätet. Han hittade några slides med organisationsscheman på. John gick till mötet, pluggade in sin dator och började visa standard-slides. Han körde på - rakt ner i diket. Den ena meningslösa sliden efter den andra gjorde att gästernas blickar blev tommare för varje sekund. I början ställde de någon fråga men de slutade snart och stirrade med zombieblickar på duken. Stämningen var obekväm. 


En stressad person tänker inte klart


Som tur var satt John inte där ensam. Sara hade följt med och bad om att få ordet. ”Okej nu har ni sett hur vi är organiserade, men det kunde ni lika gärna läst på vårt intranät. Vad sägs om att ni berättar vad ni skulle vilja ha ut av resten av mötet?” Kollegorna från Kina lyste upp. Äntligen kunde de fokusera på sådant som de verkligen behövde veta. När mötet var slut var stämningen bra mycket bättre än när John satt där utan koll och med stigande panik.

En stressad person tänker inte klart. Chefen tyckte kanske att hon var fantastisk på att delegera i sin brådska, men hon glömde viktiga parametrar nämligen att ge rätt sammanhang, syfte och mål. 
John tänkte inte heller klart. Han hade svårt för att fånga chefens uppmärksamhet och han ville säkert inte visa sig oduglig uppgiften. Oavsett vilket blev det inte bra.

Hur är det på din arbetsplats? Stampar du och dina chefskollegor fram i hög takt och delar ut order till höger och vänster? Tittar du ner i mobilen på morgonen eller hälsar du på kollegorna? Allt du gör kommunicerar. Allt.

Att delegera smart är bra. Då finns stimulansen och chansen att göra ett bra jobb. Hjälp dina medarbetare att växa med hjälp av hög empati, positiv energi och pricksäker tydlighet. Då kommer de att möta utmaningar på ett mycket bättre sätt än vad John fick möjlighet att göra. 

Tack för att du läser mina tankar

//Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare med fokus på hur vi kommunicerar på arbetsplatsen. Han finns i skärningspunkten mellan ledarskap, kundbemötande och arbetsglädje och har skrivit 14 böcker och en stor mängd krönikor i olika tidskrifter och på LinkedIn. Ta del av fler tips och tankar på lacinai.se