Fem frågor om Quiet Quitting till dig som har personalansvar
PUBLICERAD 5/12/2022
Lästid ca 3 min
Krönika

Fem frågor om Quiet Quitting till dig som har personalansvar

När jag var ung vuxen startade jag ett fotbollslag med några kompisar. På min arbetsplats fanns Anders. Jag frågade om han ville hänga på. ”Javisst” svarade han. ”Om det inte blåser.”…?

Anders var en passionerad vindsurfare. Blåste det skulle han ut på havet. Inget var viktigare. Vilken tur att jag fick reda på det, annars hade jag sett honom som opålitlig och lat. Men istället accepterade jag hans villkor så länge han gav mig några dagars framförhållning så att jag kunde styra upp ersättare. Det blev jättebra och Anders blev så engagerad han kunde.

Nu, några decennier senare tänker jag på Anders när jag hör det nya uttrycket Quiet Quitting, som kom i slutet på pandemin. Det handlade om anställda som gjorde ”minimum effort”, alltså bara precis så mycket som de måste för att inte få sparken. Frustrerade chefer sliter idag sitt hår och undrar varför dessa anställda inte brinner på samma sätt som de gör. En del kategoriserar dem som lata och opålitliga medan andra tar en titt i spegeln och undrar vad de som chefer kan göra annorlunda för att skapa mer engagemang, eftersom det är nyckeln till högpresterande team.

Quiet Quitting. Att i tystnad sluta göra mer än man måste. Jag har tänkt mycket på det här, läst artiklar och lyssnat på smarta människor. Allt detta har landat i fem frågor till dig som är chef.

1. Varför förväntar du dig att folk ska göra mer än de får betalt för? Det är klart att du VILL det, men kan du ställa krav på det? Är det då inte bättre att tydligt berätta vilka förväntningar du har på tjänsten från början. Då kan den anställde veta var ribban är och ta ett beslut på om de tycker att lönen matchar insatsen.

2. Hur mycket beröm och erkännande ger du din personal? Studier visar tydligt på sambandet mellan positiv feedback och engagemang. Till exempel har högpresterande team sex gånger mer positiv feedback än genomsnittet.

3. Handlar det kanske mer om ”work-life-balance”? Om en chef skapar nya rutiner som gör att hen har mer tid med familjen så hyllar vi ofta den chefen. Men om en anställd gör så, kallas det för quiet quitting… Vad händer om du istället hjälper de som kämpar med att få ihop livet så att de känner ditt stöd?

4. Köper alla ert syfte, er vision, mission och värderingar? Eller har du personal som inte håller med om detta utan bara vill ha sin lön för utfört arbete? För mig är detta en kuggfråga. Som en av mina tidigare arbetsgivare sa: ”Led eller följ men stå inte i vägen.”

5. Ger du dina medarbetare möjlighet att växa, påverka och ha kul, alltså det som inom psykologin handlar om behovet av kompetens, autonomi och tillhörighet? Det är svårt att vara oengagerad om man får dessa behov tillgodosedda.

Ta frågorna i ledningsgruppen. Involvera sedan dina medarbetare. Nyttja den kollektiva intelligensen. Tillsammans kan ni åter skapa ett högre engagemang och därmed bättre resultat

Tack för att du läser mina tankar //Antoni Lacinai


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare med fokus på hur vi kommunicerar på arbetsplatsen. Han finns i skärningspunkten mellan ledarskap, kundbemötande och arbetsglädje. Antoni har skrivit 14 böcker och en stor mängd krönikor, bland annat här på HRnytt och i olika tidskrifter och på LinkedIn. Ta del av fler tips och tankar på lacinai.se