Tydliggör utbildningens syfte
Precis som vid fysiska utbildningar kan det vara bra att gå igenom agendan och syftet tidigt i mötet och sedan upprepa den i slutet för att sammanfatta. Med ett tydligt specificerat syfte hur kunskapen kommer hjälpa deltagarna i deras vardag hjälper du dem hålla uppe motivationen. Sammanfatta gärna i slutet för att tydliggöra vad de får för kunskap med sig därifrån.
Utnyttja fördelarna med det digitala
Distansundervisning ger dig ett ypperligt tillfälle att förtydliga dina poänger och ge exempel på underhållande sätt, till exempel genom bilder och videoklipp. Här har du också möjlighet att göra olika omröstningar och undersökningar bland deltagarna och snabbt få resultat – till exempel via verktyg som mentimeter. Glöm inte heller att ta med deltagarna i diskussioner så att de kan bidra med sin kunskap och erfarenhet och fördela ordet så att alla som vill får göra sig hörda.
Korta ner
När vi sitter framför datorn kan det vara enkelt att prata på, precis som vi gör när vi sitter med deltagarna fysiskt framför oss. Det gäller särskilt när vi talar om något vi brinner för – men det kan vara bra att vara medveten om att vi blir snabbare trötta framför en skärm än vid fysiska interaktioner. De senaste åren har begreppet ”Zoom-fatigue” myntats, alltså benämningen på den slags utmattning som kan uppstå vid för många och för långa videomöten. Forskare vid Stanford University har kommit fram till att tröttheten har flera orsaker, bland annat att våra kroppar reagerar på för mycket ögonkontakt, för nära och för intensivt – ett beteende som vi annars bara möter i nära relationer.
Förenkla, förenkla, förenkla
Eftersom vi på skärmen saknar de gester och ansiktsuttryck som vi annars brukar tolka omedvetet när vi ses, behöver vi också anstränga oss mer när vi deltar digitalt. Se därför till att förenkla och korta ner tiden för utbildningen så mycket det bara går. Räkna med att du hinner med 70-80% av det du tänkt säga, om kursen hade varit på plats.
Pausa ofta
Genom att lägga in pauser, åtminstone var 40:e minut eller oftare, ger du deltagarna möjlighet att behålla fokus. Lägg gärna in gemensamma övningar med rörelse eller uppmuntra dem att stänga av kameran i pausen och göra något aktivt. Mikropauser kan göra underverk för både hälsan och koncentrationen.