Ju större VI desto mindre De
PUBLICERAD 22/6/2022
Lästid ca 2 min
Krönika

Ju större VI desto mindre De

”Jamen du vet, vi på marknad har ju koll med de på sälj…njäe.”
Eller
”Nu kommer de från huvudkontoret igen. De fattar ju ingenting…”
Eller
”Vi på golvet ska minsann slita på plats i produktionen men de på kontoret behöver ju inte ens komma in längre. De sitter säkert bara på kaféer och dricker kaffe latte och skrattar åt oss”

Det är så otroligt lätt att prata Vi-och-De-språk. Det är också förödande för arbetsmoralen och produktiviteten. Tilliten ersätts med misstro. Ni delar inte längre information som andra behöver. Ni snackar skit bakom ryggen på folk. Snart lämnar både anställda och kunder er och den onda spiralen är ett faktum.

Tänk om vi istället kunde säga: ”Vi på marknad och våra goda kollegor på sälj”. Och sedan mötas med empati och berätta om det är något som skaver – med inställningen att bli ett ännu starkare lag. Vilken skillnad det skulle bli!

Mycket sitter i huvudet. Ta det här som ett exempel: Jag gjorde ett DNA-test för fyra år sedan. Resultatet:
● Jag var 51% från Balkan
● Jag var 48,2% från Grekland.
● var 0,8% från Nigeria!

Nigeria? Va? Jag kontaktade leverantören för att veta mer. Svaret var dessvärre nedslående: ”En sådan liten procentandel säger att ditt test har blivit en aning förorenat. Du har inget DNA från Nigeria.”
Men här kom det intressanta. Detta hände precis innan fotbolls-VM 2018. Nigeria var med. Och varje gång de spelade ropade jag ”Kom igen mina landsmän!”

Om jag inkluderar Nigeria i mitt Vi, till och med efter att jag fått reda på att vi inte delar ens 0,8% DNA, då kan bannemej kollegor i samma organisation kamma sig och börja prata med varandra. Reda ut sina problem. Komma överens igen. Med rätt inställning kommer man långt.

”Ju större VI desto mindre De”

Tack för att du läser mina tankar.

//Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare med fokus på hur vi kommunicerar på arbetsplatsen. Han finns i skärningspunkten mellan ledarskap, kundbemötande och arbetsglädje och har skrivit 14 böcker och en stor mängd krönikor i olika tidskrifter och på LinkedIn. Ta den av fler tips och tankar på lacinai.se