”Jag är jättetydlig, ändå gör mina medarbetare inte det vi varit överens om”
PUBLICERAD 14/8/2024
Lästid ca 1 min
Podcast

”Jag är jättetydlig, ändå gör mina medarbetare inte det vi varit överens om”

Vad är viktigt för ledare att utveckla för att få en större påverkan på andra? Och hur skapar vi tydlighet i kommunikationen och våra instruktioner? I den här serien av ”hands-on-avsnitt” träffar vi Simon Elvnäs, expert på ledarskap, som svarar på vanliga dilemman – och den här gången har turen kommit till kommunikation och tydlighet.

Att skapa ett tydligt ledarskap handlar om en förmåga till systemtänk, det vill säga att kunna se hur saker hänger ihop, men också på vilken nivå det hänger ihop. På vilken nivå pratar vi och löser problemet? Här blir det ofta så att själva problemlösandet går lite för snabbt. Ledare och chefer behöver titta på var tydligheten skapas – i sändaren eller mottagaren av informationen?

Citat från Simon ur avsnittet:

”En ledare använder prat som verktyg och problemet med det är att det du säger och det andra förstår kan vara två helt olika saker. Så länge du pratar så betyder det inte att andra har förstått. Du behöver hela tiden stämma av – genom så kallat omvänt ledarskap.”

”Vill du veta hur tydligt någon förstått och vad de förstått – låt dem prata.”

”Man ska inte mäta instruktionen och tydligheten i den, utan förståelsen i andra. Det är ett intressant, men också krävande jobb som vi som ledare gärna undviker och i stället letar snabba lösningar.”

”Vill du lösa saker måste du lägga den tid och energi som krävs. Där är många ledare felprogrammerade till att fort är något bra, men här behövs tid och fokus.”

Om HRnytt-podden

HRnytt-poddens programledare är Hanna Bergfäldt, partner och HR-konsult på FEM HR. I podden intervjuar Hanna aktuella personer, ledare, HR-chefer och andra som kan ge oss insikt, kunskap och inspiration inom HR området. Nya avsnitt släpps en gång i månaden.