”Jag hinner inte jobba på jobbet”
PUBLICERAD 11/9/2024
Lästid ca 2 min
Podcast

”Jag hinner inte jobba på jobbet”

Chefens tid går åt till att släcka bränder eller att vara tillgänglig för andra. Tiden till förberedelse blir knapp och det blir en ond spiral. I den här serien av ”hands-on-avsnitt” träffar vi Simon Elvnäs, expert på ledarskap, som svarar på vanliga dilemman – och den här gången har turen kommit till att få tid för att jobba.

Att som chef ständigt arbeta reaktivt kan göra att man känner att man tappar kontrollen över sin tid. Men hur blev det så och vad kan man göra åt det? Här behöver vi titta på både omvärldens påverkan och kravbilden på chefer och ledare som exploderat de senaste åren.

Citat från Simon ur avsnittet:

”Det finns ett historiskt perspektiv, ett evolutionärt perspektiv och så globaliseringen och digitaliseringen ovanpå det. Det blir en summa av förändringar som påverkar vår arbetslivskvalitet och säkerhet.”

”Om någon vill ta orden hållbarhet eller långsiktighet i sin mun finns bara ett sätt att utvecklas på som ledare. Det är att sätta människans förutsättningar, villkor och behov i centrum.”

”Att chefer inte har tid att göra sitt jobb är ohållbart. Men allt är ett resultat av ett beteende. Det är beteendet och orsaken som man måste jobba med, inte resultatet.”

”Det finns tre enkla riktlinjer att jobba med: Tid, människor och aktiviteter. Tid är som människan – den har förändrats väldigt lite under åren. Det finns lika många dagar per vecka nu som det gjorde för hundra år sedan, två hundra år sedan. Men aktiviteterna har ökat i antal. Vi behöver titta på både mängden och kvaliteten på aktiviteterna och sedan bromsa dem.”

”Många chefer upplever att de gör för många saker. Gör du för många saker kan du inte göra dem med lika bra kvalitet – och gör du det du gör kommer tillbaka till dig. Det kallas igen-tid. Samma aktiviteter hanteras flera gånger.”

Lyssna på Spotify

Lyssna på Acast

Lyssna på Apple Podcast


Om HRnytt-podden

HRnytt-poddens programledare är Hanna Bergfäldt, konsult på FEM HR. I podden intervjuar Hanna aktuella personer, ledare, HR-chefer och andra som kan ge oss insikt, kunskap och inspiration inom HR området. Nya avsnitt släpps en gång i månaden.