Fyra hörnstenar för dina hybridmöten
PUBLICERAD 19/4/2022
Lästid ca 2 min
Krönika

Fyra hörnstenar för dina hybridmöten

Tänk dig att du kopplar upp dig till ett arbetsmöte från ditt skrivbord (eller köksbordet, strykbrädan, flyttlådorna…).

Ni är tre personer som är med på länk. Fem personer är på kontoret. De sitter i ett konferensrum och har en högtalartelefon på bordet. Du märker att de fem viskar något som du inte hör. En person reser sig för att rita på en whiteboard ni andra inte ser. De skrattar åt något men du vet inte vad... Hur känns det?

Dags att uppgradera era möten

För kontorsanställda är den flexibla arbetsplatsen det nya normala. Ni kommer inte att kräva att alla är på kontoret varje dag, åtminstoneinte om ni vill behålla er nyckelpersonal. Du som ledare behöver alltså än en gång öka din kompetens och denna gång i hybridledarskapet. En viktig del är alla möten du leder. Innan pandemin spenderade snittchefen ungefär 50-80% i möten. Den siffran har knappast gått ner. Det finns vissa framgångsnycklar för bra hybridmöten och du får här fyra konkreta tips, eller hörnstenar, som hjälper dig att skapa engagemang och action:

1. Tänk alltid digitalt först.

Så fort du har några på distans är det de digitala kanalerna som gäller. Låt alla jobba i zoom, gärna med varsin laptop. Inga fler möten där distansdeltagarna är andra klassens kollegor. Utgå istället från dem. Då möts ni på lika villkor. Hybrid ÄR digitalt i första hand

2. Involvera alla och bestäm vad som är rätt beteende och rätt bemötande.

Om ni är bäst på hybridmöten; hur är ni då? Vem gör vad? Hur bemöter ni varandra? Vilka kanaler använder ni? Vad är ok att göra och vad är inte ok? Här är en workshop smart att lägga in så att ni är överens om hur ni ska mötas.

3. Jobba med VI-känslan och skippa go-fika på plats.

Distansdeltagarna blir inte motiverade av att se er sitta runt ett konferensbord med kanelbullar och chai-latte. Det skapar bara en känsla av orättvisa och att de på plats är a-laget medan de på distans är b-laget. Så vill ni knappast ha det.

4. Ha helt fysiska möten, åtminstone ibland.

Analogt är fortfarande den överlägset rikaste upplevelsen för deltagarna. Det är lättare att bygga relationer, känna av stämningar och ta upp komplexa frågeställningar. Om du har ett distribuerat team där folk sitter långt ifrån så samlas regelbundet då och då, kanske off-site, och umgås länge. Om alla bor nära kan du göra det oftare.

Du har världens möjlighet att få det bästa av båda världar – analogt och digitalt - om du gör det rätt.

Tack för att du läser mina tankar

//Antoni Lacinai

PS – jag har frågat 450 chefer om deras utmaningar som hybridledare. Ladda ner analysen.


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare med fokus på hur vi kommunicerar på arbetsplatsen. Han finns i skärningspunkten mellan ledarskap, kundbemötande och arbetsglädje och har skrivit 14 böcker och en stor mängd krönikor i olika tidskrifter och på LinkedIn. Ta den av fler tips och tankar på lacinai.se