I en tid där stress blivit en folksjukdom och sjuktalen skjuter i höjden behövs mer arbetsglädje. Det anser socialpsykologen Bosse Angelöw som skrivit boken "Mera arbetsglädje".
- Arbetsglädjen fungerar som en buffert och stärker immunförsvaret, men vi har glömt bort hur viktigt det är att arbeta strukturerat med den, säger han till Personal & Ledarskap.
Boken är skriven både för chefer och medarbetare.
- Arbetsglädjen är allas ansvar och alla kan bidra till den, men det är chefens sak att initiera, skapa struktur och följa upp.
Bosse Angelöw använder Postcenter Väster i Växjö som ett exempel på vad som kan åstadkommas om man jobbar med arbetsglädjen på en arbetsplats.
Där har ett fortlöpande arbete för att stärka arbetsglädjen resulterat i att trivseln fördubblats, övertiden minskat mer 70 procent och frånvaron minskat avsevärt. Dessutom har 3,3 miljoner kronor sparats.
- Jag tror att man kan få ner sjukfrånvaron ganska rejält. Och alla kan med ganska enkla medel skapa större arbetsglädje. Att ha roligt på jobbet handlar inte om personalfokus utan om fokus på varför man är på jobbet. Att känna lust när man gör bra ifrån sig, mot kunderna eller patienterna. Därför behöver vi ett seriöst och allvarligt förhållningssätt till arbetsglädje, säger Bosse Angelöw.
Här kan du läsa artikeln i sin helhet: Arbetsglädje kan ge lägre frånvaro