Musiktjänsten Spotify tar för första gången hem titeln Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Spotify har varit pionjärer när det gäller flexibla arbetsformer. De var tidiga med att införa jobb på distans vilket bidrog till att man kunde ställa om snabbt under pandemin. De har bevisat att det går att uppnå goda affärsmässiga resultat oavsett vart man bedriver sitt arbete. Catrine Jack, employer branding-expert på Randstad berättar om bakgrunden och ger sin syn på resultatet av undersökningen.
Berätta om dig själv. Vem är Catrine Jack?
Jag är Head of Key Account Management på Randstad där jag och mitt team jobbar med våra största kunder. Jag sitter också med i styrgruppen för Randstad Employer Brand Research och har arbetat med rapporten i 6 år.
Jag är stolt över att jobba på Randstad, som är världens största HR-serviceföretag med tjänster inom bemanning, rekrytering, omställning och karriärutveckling. Det vi gör är viktigt på riktigt! Att vi kan vara en betydelsefull kugge som möjliggör att en person kan komma hem och berätta att man fått ett nytt jobb eller ett nytt uppdrag där man får använda sina färdigheter, eller möjlighet att utvecklas i en ny roll. Och till att ett företag eller en organisation som tar in rätt person ökar sin innovationskraft och utveckling. Rätt personer är avgörande för att företag ska bli konkurrenskraftigt. Och mitt i detta, som möjliggörare, står vi på Randstad. Det är häftigt och stort!
Kan du berätta om bakgrunden till undersökningen?
Randstad Employer Brand Research är världens största oberoende undersökning i sitt slag. Globalt sett har vi genomfört den i 21 år, på 31 marknader världen med över 163 000 respondenter och närmare 6000 undersökta företag.
I Sverige har vi gjort undersökningen i 9 år, och den undersöker bland annat vad svenska arbetstagare tycker är viktigt när de väljer företag att jobba för, och mäter också attraktiviteten hos landets 150 största arbetsgivare.
Som världsledande inom kompetensförsörjning är det viktigt för oss att ha örat mot rälsen och ha koll på de senaste trenderna. Att göra den här årliga undersökningen ger både oss och våra kunder värdefulla insikter i vad arbetstagare efterfrågar på arbetsmarknaden och vad man behöver tänka på för att locka till sig de vassaste talangerna. Det ger oss också bättre förutsättningarna att lyckas med vårt viktiga uppdrag som är att hjälpa människor och företag att uppnå sin fulla potential.
Kan du berätta om de slutsatser du själv drar från undersökningen?
En slutsats man kan dra av undersökningen är ju vad svenskarna värdesätter allra mest hos en arbetsgivare, och där är det trevlig arbetsmiljö som toppar. Under alla de nio år vi gjort undersökningen har trevlig arbetsmiljö varit det viktigaste för svenskarna, och jämför man med tidigare år så värderas det till och med ännu högre i år. Så efter två år med pandemi där arbetsmiljön sett annorlunda ut för många så visar Randstads rapport att den är viktigare än någonsin, och det behöver man som arbetsgivare ha i bakhuvudet när man ska anställa nya medarbetare.
En annan slutsats vi kan dra från årets rapport är att distansarbetet med all sannolikhet är här för att stanna. 93 procent av de som distansarbetar idag tror att de kommer att göra det även i framtiden till viss del. Det hänger också ihop med att balans mellan jobb och fritid blir allt viktigare för svenskarna, och även detta kriterium har historiskt sett legat i topp vilket det också gör i år.
En annan slusats man kan dra är att lönen är viktigare än någonsin för svenskarna. För första gången någonsin klättrar det upp som det fjärde viktigaste kriteriet vid val av arbetsgivar. Till skillnad från i Europa där det alltid rankas som viktigast när man ska välja arbetsgivare så låg det på plats sex på svenskarnas lista för två år sen, och nu visar de att detta blir allt viktigare. Detta skulle kunna vara ett resultat av de två pandemiår vi har bakom oss, samt inflationen som länge spåtts ska öka som har påverkat att man tycker det är viktigare.
Vad tycker du att en arbetsgivare bör tänka på?
På dagens arbetsmarknad där det råder hård konkurrens om talangerna och vi står inför en stor kompetensbrist är det viktigare än någonsin för arbetsgivare att satsa på sitt employer brand vad de kan erbjuda både nuvarande och framtida medarbetare. För att lyckas med det behöver man förstå vad som driver och motiverar personerna man vill attrahera, och det gör man först när man har rätt insikter. Jag tycker att man ska läsa på, fråga sina medarbetare och även ta del av alla insikter från vår undersökning och använda dem i sitt employer branding-arbete. Sen är det viktigt att komma ihåg att employer branding-arbetet behöver vara genuint, och att det är ett långsiktigt arbete som inte sker över en natt.
Har du några fler tips?
Årets undersökning belyser också kompetensutveckling. Det är både något som efterfrågas av dagens kandidater, men blir också en allt viktigare faktor när det gäller att framtidssäkra sin organisation med rätt kompetenser. I undersökningen ser vi tydligt att det finns ett gap och att många arbetstagare saknar den här möjligheten hos sin nuvarande arbetsgivare, så att arbeta på det här området är något jag rekommenderar starkt.
Sveriges mest attraktiva arbetsgivare 2022
1. Spotify (ny)
2. Ikea (1)
3. Volvo Cars (4)
4. AFRY (ny)
5. Sveriges Television (ny)
6. Ica (ny)
7. Systembolaget (10)
8. Ericsson (ny)
9. Volvo Group (9)
10. Linköpings universitet (ny)
Fullständig rapport kan laddas ner här
Om undersökningen
I Randstad Employer Brand Research har drygt 4 600 svenskar svarat på vad de tycker om Sveriges 150 största bolag och myndigheter.