När HR-techbolaget Benify genomförde en omfattande förmånsundersökning, där 32 000 anställda fick svara, stod det klart att ett stort utbud av förmåner är vägen till medarbetarnas hjärta.
Olika trender och skillnader mellan branscher och generationer är vad som kännetecknat de solida medarbetarundersökningar som Benify har genomfört de senaste åren. Vi kan konstatera att en stark företagskultur är en framgångsfaktor för att säkerställa nöjda och glada medarbetare oavsett organisation. Men vilka personalförmåner som står på önskelistan kan variera beroende på vilken bransch man verkar i eller hur gammal man är.
Friskvården är alltid populär
Hälsa är en förmån som står sig stark i alla år och självklart gör friskvårdsbidraget sitt för att öka populariteten. Men den här gången är det inte friskvården som hamnar på önskelistan – kanske eftersom det är något de flesta företag och organisationer redan investerar i.
Rapporten Framtidens arbetsliv, som utgår från resultaten i Benifys senaste undersökning, visar istället att medarbetarna har nya prioriteringar och förväntningar på förmåner och arbetsliv under och bortom pandemitider.
Med det sagt, vilka förmåner ska du som arbetsgivare satsa på för att göra dina medarbetare (ännu) nöjdare? Faktum är att på en skala 1–10, anger de tillfrågade i undersökningen en nöjdhet kring sina nuvarande förmåner på 6,3. Genom att lyssna på dina medarbetare och tillgodose deras önskemål kan du öka nöjdheten ännu mer.
Förmånerna som toppar önskelistan
– det som medarbetarna vill ha
1. Rabatter för privat konsumtion
Allra högst upp på önskelistan över förmåner som medarbetarna önskar att deras arbetsgivare kunde erbjuda dem är rabatter för privat konsumtion. Att kunna välja själv ur ett stort sortiment och att dessutom kunna köpa det med förmånliga rabatter är ett sätt för dig som företag eller organisation att bygga ett starkare arbetsgivarvarumärke.
2. Finansiella förmåner
Bonus, vinstdelning och aktier ingår i den här kategorin, som de tillfrågade anger att de önskar att deras arbetsgivare erbjöd dem som förmån. Det blir extra tydligt att många tänker och funderar kring sin privatekonomi när elpriserna och bensinpriserna har skjutit i höjden, och inflationen gör sitt därtill. Här kan du läsa om hur du som arbetsgivare kan bidra till medarbetarnas ekonomiska trygghet och dämpa den ekonomiska oron: Financial Wellness – vad innebär det?
3. Förtäringsförmåner
Lunchförmåner, som exempelvis ett laddningsbart kort som medarbetaren kan betala med på lunchrestauranger, är en förmån som du som arbetsgivare kan erbjuda i form av ett nettolöneavdrag. Fördelen för medarbetaren är bland annat att nettolöneavdraget är smidigt och transparent. För dig som arbetsgivare innebär det ett stort plus i kanten då du visar dig generös som arbetsgivare – det i sig resulterar också i ett starkare arbetsgivarvarumärke.
4. Transport
Cykelförmåner, leasingbil eller kostnad för kollektivtrafik – allt detta kan du som arbetsgivare erbjuda som personalförmån. En förmånscykel är ett fantastiskt sätt att uppmuntra medarbetarna till en sundare och mer klimatsmart vardag. Det går att läsa mer om hur det funkar att erbjuda cykel som förmån i det här inlägget på Benifys blogg.
5. Kompetensutveckling
Vem vill inte att ens arbetsgivare ska investera i ens egen utveckling? Genom att erbjuda dina medarbetare möjligheten till kompetensutveckling får du dem att frodas. Det är dessutom till gagn för er som företag eller organisation att kunna nyttja nya färdigheter och kunskaper. Hur vet man vilka behov av utveckling varje medarbetare har? Jo, som uttryckt i HR-bloggen: ”Individens behov av kompetensutveckling kartläggs i praktiken bäst genom medarbetarsamtalet. Här gäller det att matcha medarbetarens egna intressen med organisationens behov.”
Så, vad väntar du på? Sätt upp kompetensutveckling på agendan för nästa medarbetarsamtal redan nu.
Vill du få fler trender och insikter om vilka förmåner du som arbetsgivare ska satsa på? I Benifys rapport Framtidens arbetsliv: Vad dagens medarbetare förväntar sig av sin arbetsgivare – under och bortom pandemin kan du ta del av svaren från ca 32 000 svenska medarbetare om vad de anser är viktigast just nu och hur framtidens arbetsliv kommer att se ut.