Att vara ny i gänget är aldrig lätt – och särskilt inte nu när många inte träffar sina kollegor på flera månader. Hur ni väljer att introducera den nyanställda, så kallad onboarding, kan samtidigt vara avgörande för er framtida relation. De som snabbt kommer in i gänget trivs inte bara bättre, en organisation med en lyckad onboardningsprocess kan förbättra produktiviteten med hela 70%. Det finns alltså många skäl att lägga tid och omsorg för att få den nya medarbetaren att känna sig hemma. Här är några tips på hur:
Börja med Preboarding
Redan några eller någon vecka innan första arbetsdagen är det bra att se till att ha det tekniska på plats, som dator, mobiltelefon – men också mejladress och intranät. Enkla saker som ger en trygg start och frigör tid när arbetet väl rullar igång.
Informera mera
Introduktionen förenklas om alla i teamet har koll när den nyanställde börjar. Bidra också med en lista över alla nyckelpersoner och kontaktuppgifterna till dem. Kanske kan ni förboka onlinemöten med var och en, för att ge den nyanställde chansen att presentera sig lite mer informellt på tu man hand.
Schemalägg
Var tydlig med vad som kommer att hända under medarbetarens första dagar och vad som förväntas av dem. Skicka gärna ett schema att utgå från.
Lär ut
Se till att den nya medarbetaren kan er företagsvision som ett rinnande vatten och ser sin egen roll i att jobba mot era mål. Hjälp dem att få full kontroll på era produkter, tjänster och konkurrenter liksom aktuella utmaningar.
Skäm bort
När den stora dagen kommer är en välkomstpresent aldrig fel. Kanske ett kit med mugg, anteckningsblock, postitlappar, penna, hörlurar och varför inte en booklet med era viktigaste guidlines och värderingar? Att kunna pryda hemmakontoret med företagsloggan förstärker känslan av att vara en del av företaget.
Tillfälle för småprat
Se till att det finns tillfälle för den nyanställde att umgås med sina kollegor på ett mindre formellt sätt – även om det är digitalt. Bjud in till morgonfika vid skärmen, ett walk-and-talk möte, digital AW, en rolig quizkväll eller något annat där det går att prata mer än jobb.
Utvärdera
Låt medarbetaren utvärdera onboardingprocessen inom två veckor. Vad tyckte de fungerade bra och inte? Vad kan ni göra annorlunda nästa gång och vad ska ni behålla?
Källa: Wise, Dagens Industri