Det är därför som företagets externa möten och events behöver prioriteras även under nästa år. Men vad krävs för att dessa skapar verkligt värde? Det beror självklart på vilken bransch ni är i, men några saker som är gemensamt är kunskapsdelning, omvärldsbevakning och möten om gemensamma affärer.
Att dela kunskap är det nya svarta i dag
Med införandet av nya tekniker som generativ AI finns det ett stort sug efter kunskap om praktisk tillämpning inom nischade områden. Även om ert företag kanske inte kommit så långt så kan ni bjuda in en aktör som gjort det och tillsammans med kunder och partners låta er inspireras. För en sak är säker, det är inte frågan om utan när ert företags processer och erbjudande påverkas av AI.
Andra områden som passar sig väldigt väl för gemensam kunskapsdelning är nya regelverk. Anpassning gentemot standarder, nya krav på hållbarhet och regler för säkerhet på arbetsplatsen kommer att bli viktiga under 2024.
Utan spaning, ingen aning, brukar man ju säga
Idag behöver alla företag lära sig mer om sina kunders beteenden och hur de förändras, inte minst när det gäller den unga generationens sätt att ta till sig information och nyheter via till exempel sociala medier (hint: TikTok).
Något som också brukar värdesättas är konkreta exempel på hur företag gjort för att anpassa sig för nya marknadsförutsättningar och för att ta till sig ny teknik och lärande inom sina organisationer. Kanske har ni egna experter i företaget som gärna skulle berätta om detta för era kunder och partners?
Ett förslag är att börja med en kort
inspirationsföreläsning på ett aktuellt tema.
Slutligen finns stora möjligheter att arrangera möten och events med rent affärsfokus. I takt med att samhället förändras, till exempel genom digitaliseringen, ny demografi och för att bli mer hållbart, skapas utrymme för innovation, nya produkter, tjänster och värdeskapande samarbeten. Ett förslag är att börja med en kort inspirationsföreläsning på ett aktuellt tema och sedan ha rundabordssamtal. Ju mer konkreta frågeställningar som ges till borden, desto bättre brukar resultatet bli.
Genom att ta värdskap för möten med tydliga värden så ger ni dem något med direkt värde för deras verksamhet. I gengäld får ni ännu mer kunskap om dem och vad de behöver för att utvecklas åt rätt håll. Inte minst skapar ni en starkt positiv upplevelse av ert företag i osäkra tider.
Det är sant att möten och events medför kostnader. Emellertid kan företag hantera dessa utgifter effektivt genom att använda digitala verktyg för eventplanering och budgetering. Dessa verktyg hjälper till att upprätthålla en strikt kostnadskontroll, vilket säkerställer att utgifterna förblir inom budgetens ramar.
Anna Sossi på företaget Kampaay
Läs mer på HRnytt:
Internationell mötesexpert: Därför fungerar inte hybrida möten
Dags att investera i mer flams och trams?
Om Anna Sossi
Anna Sossi är Sverigechef för eventplattformen Kampaay som grundades i Milano 2018. Hon är en stark förespråkare för digitaliseringen av eventindustrin och har på kort tid byggt upp Kampaay som en utmanare till traditionella eventbyråer i Norden.