Svenska utbildare får tillgång till ny forskning
PUBLICERAD 19/10/2021
Lästid ca 3 min

Svenska utbildare får tillgång till ny forskning

Utbildare i svenska företag hjälper varje år tusentals medarbetare att växa i sina yrkesroller, och som människor. Knowly Week är ett gratis-event som är tänkt att ge tillbaka till den här gruppen så att de ska få en chans att fokusera på sin egen utveckling. Initiativtagaren Michel Westher berättar om bakgrunden till eventet.

Berätta om dig själv. Vem är Michel Westher?

Jag är en serie-entreprenör från Göteborg som har drivit företag sedan unga år. När jag under min tid på Chalmers skrev mitt kandidatarbete om e-learning, fick jag upp ögonen för L&D-branschen. Kort därefter startade jag tillsammans med tre andra chalmerister Edtech-startup:en Knowly, som jag idag är VD för. Man skulle kunna beskriva mig som en "nörd" inom lärande och beteendeförändring, och jag brinner för att dela med mig av mina kunskaper inom respektive ämne.

Berätta om bakgrunden till gratis-eventet Knowly Week

Under de senaste fem åren har vi haft den stora glädjen att jobba tätt ihop med hundratals utbildare i svenska företag. Vi har fått se allt det hårda slit de lägger ner för att hjälpa människorna i sina respektive organisationer att växa, men också— tyvärr—att de inte alltid får det erkännande vi tycker att de förtjänar. Därför ville vi göra något för att ge tillbaka, för att även de som annars bara hjälper andra att utvecklas för en gångs skull ska få fokusera helt på sin egen utveckling.

Är det första gången ni gör ett gratis-event?

Det är första gången vi gör något av den här storleken. Vi anordnar regelbundet kostnadsfria webbinarier om ämnen vi brinner för, nu närmast om chefsinvolvering i utbildning, men något så här omfattande har vi inte gjort tidigare.

Vad ser du som främsta målet med Knowly Week?

Vårt främsta mål är att skapa en förstklassig utbildningsupplevelse som både inspirerar till ännu mer vågade visioner inom utbildning, och tillhandahåller ny kunskap från den senaste forskningen. På köpet ska deltagarna få med sig ett innovativt format de själva kan ta efter i sina egna organisationer, som går att köra även när deltagarnas kalendrar är fullpackade. Sedan är ett nästan lika viktigt mål för oss att facilitera nätverkande mellan deltagare. Vi har märkt under våra år i branschen hur medarbetare på utbildningsavdelningar ofta blir som öar, som sällan får möjlighet att möta människor i liknande roller på andra företag. Här tror vi att vi kan fungera som en sammanfogande kraft, som ser till att svenska utbildare får möjlighet till nya spännande möten med branschkollegor.

Varför är eventet invite-only?

Eftersom ett delsyfte är att ge samtliga deltagare tillgång till ett starkt nätverk inom just L&D har vi valt att göra eventet invite-only. Exempelvis kommer vi att erbjuda speed dating mellan deltagare för de som vill, och då ska alla som deltar kunna vara säkra på att de människor de paras ihop med också befinner sig i samma bransch och har relevant erfarenhet att dela med sig av.

Kommer ni att ha fler liknande event i framtiden?

Absolut! Redan nu har vi märkt av ett enormt gensvar, så jag vågar lova redan nu att detta kommer att återkomma i någon form. Att få vara med och bidra till att stärka både kompetens och nätverk hos utbildare i Sverige och Norden känns hedrande. Det är en roll vi på Knowly gärna tar.

Annika Hegardt

Läs mer om Knowly Week