Behöver du oroa dig för quiet quitting?
Är quiet quitting ett tecken på dålig arbetsmoral, eller tvärtom – att hitta en balans mellan arbete och privatliv? Kanske är det ett tecken på att dina anställda saknar motivation och är missnöjda med sina arbetsuppgifter.
Vi har samlat ihop de vanligaste orsakerna till att medarbetare utövar quiet quitting och vad du som arbetsgivare bör vara uppmärksam på:
Lågt engagemang
För att vara engagerad på arbetsplatsen bör den anställde tycka att arbetet är meningsfullt och givande samt att hen känner sig involverad i företagets framgång.
Utbrändhet
Om en anställd upplever ihållande trötthet och känner sig överväldigad finns det en risk att hen är utbränd.
Låg arbetsmoral
När en anställd har låg arbetsmoral kan det leda till bristfällig produktion, fler sjukdagar och mindre produktivitet. Detta kan dessutom sprida sig till andra anställda.
Vad kan du som arbetsgivare göra?
Det absolut viktigaste för dig som arbetsgivare är att du ser dina anställda. Varför utövar de quiet quitting? Trivs de på arbetsplatsen? Får de utvecklas? Kom ihåg att bara du kan ändra en företagskultur. Här kommer några tips och råd att vara uppmärksam på:
Föregå med gott exempel
Dina anställda tenderar att göra som du gör, så se till att ställa rimliga krav på dem. Exempelvis genom att inte mejla utanför arbetstid, sent på kvällen.
Möt dina anställdas behov
...precis som du önskar att de möter dina behov. Exempelvis kan det handla om anställningstrygghet, förmåner, flexibilitet, utvecklingsmöjligheter, tillit och acceptans.
Öppen kommunikation
Uppsägningar kan vara smittsamt – för att undvika att fler säger upp sig på grund av missnöje bör du ha en öppen kommunikation med dina anställda.
Regelbunden feedback
För att kunna möta dina anställdas behov och se efter deras välmående bör du erbjuda regelbunden feedback. Då får även de anställda möjlighet att lyfta saker ur deras perspektiv.
Engagera dig i medarbetarna
Genom att visa intresse och engagemang för dina anställda, får du engagemang tillbaka. Låt dina anställda sätta sina egna mål och utvecklas på arbetsplatsen. Högt engagemang kan dessutom leda till hög arbetsmoral, vilket i sin tur leder till högre produktivitet, mer kreativitet och mer innovation.
Var uppmärksam
Håll koll på dina anställda och se efter tecken på lågt engagemang eller utbrändhet. Om du misstänker att en anställd är utbränd kan du erbjuda ytterligare stöd till personen i fråga.
Bra balans
För en medarbetare som utövar quiet quitting kan det innebära att denne drar en gräns mellan yrkesliv och privatliv, vilket ofta påverkar människans psykiska välmående – till det bättre. Detta påverkar i sin tur medarbetarens arbetsinsats; hen blir mer självständig och effektiv i sitt arbete. Dessutom kan en gränsdragning minska risken för utbrändhet. Här kan du som arbetsgivare hjälpa till att erbjuda en bra ”work-life balance”.
Kanske är quiet quitting inte något negativt för företaget? Tvärtom – det är ett tecken på att dina medarbetare inte trivs och det ger dig möjlighet att förbättra. Men det viktigaste av allt; kommunicera med dina anställda. Och möt deras behov.