E-learning frälser inte världen – men kan vara en del av lösningen
PUBLICERAD 21/2/2025
Lästid ca 2 min

E-learning frälser inte världen – men kan vara en del av lösningen

E-learning är ett populärt och effektivt verktyg för att höja kunskapsnivån. Många organisationer investerar i digitala utbildningar för att stärka sina chefer och medarbetare inom viktiga områden som arbetsmiljö, ledarskap eller företagskultur. Men trots välproducerade kurser och interaktiva moduler kan e-learningen ibland falla platt – inte för att innehållet är dåligt, utan för att organisationen saknar en tydlig koppling mellan teori och praktik.

Från kunskap till handling

När vi på FEM HR hjälper organisationer med e-learnings ser vi ofta en utgångspunkt där kunskap anses vara nyckeln till förändring. ”Om våra chefer bara får en utbildning i detta, så kommer de att kunna agera rätt.” Problemet? En för generell utbildning riskerar att bara ge svar på vad man ska göra och förhoppningsvis även exempel på hur man kan göra – men sällan på hur vi faktiskt gör här hos oss.

Om inte interna processer, riktlinjer och arbetssätt är tydligt definierade och inkluderade i utbildningen riskerar e-learningen att skapa fler frågor än svar. Chefer och medarbetare får ny kunskap, men vet fortfarande inte hur de ska omsätta den i sin specifika arbetsvardag. Det kan leda till frustration, förvirring och i värsta fall att den nya kunskapen inte används alls. Som alltid när det handlar om ledarskapsfrågor eller chefsuppgifter så är det också viktigt att ansvarig chef/VD/ledning också lever som ni lär. Annars blir det ännu mer diskrepans mellan kurs och verklighet.

Tre nycklar för att göra e-learning effektiv

För att säkerställa att e-learning blir en del av en faktisk förändring och inte bara en punktinsats, behöver företag göra ett grundarbete. Här är tre viktiga faktorer att tänka på innan ni trycker på ”play” i er digitala utbildningsplattform:

1. Förankra utbildningen i era interna processer

E-learningen bör spegla organisationens faktiska arbetssätt. Se till att deltagarna får tydliga exempel på hur den nya kunskapen appliceras i just er organisation.

2. Kombinera teori med praktisk träning

Digital utbildning är en bra grund, men behöver ofta kompletteras med workshops, mentorskap eller diskussionsforum där deltagarna får öva och reflektera tillsammans.

3. Skapa en tydlig plan för efterföljande stöd

Kunskap är färskvara. Ha en strategi för hur ni följer upp utbildningen och ser till att deltagarna inte bara tar till sig informationen – utan också börjar agera utifrån den.

E-learning som en del av helheten

Rätt använd kan e-learning vara ett kraftfullt verktyg för kompetensutveckling. Men det är just det – ett verktyg, inte en lösning i sig själv. Genom att koppla digitala utbildningar till organisationens egna processer och arbetssätt, skapar ni en utbildningsinsats som inte bara informerar, utan också leder till verklig förändring.

Har ni rätt förutsättningar på plats för att göra er e-learning meningsfull? Om inte – börja där.

Vill ni ha hjälp? Kontakta oss gärna på FEM HR!

Linda Wennergren, HR/PeopleTech konsult på FEM HR