Älskar du mig...? Om att se människor och leda dem genom förändring
PUBLICERAD 16/9/2024
Lästid ca 4 min
Krönika

Älskar du mig...? Om att se människor och leda dem genom förändring

Har du någonsin svarat "ja" på frågan "älskar du mig?"? Ett snabbt, nästan automatiskt svar, utan att hjärtat riktigt är med?

Det hände mig med mitt autistiska barn. En enkel fråga, ställd gång på gång: "Älskar du mig?" Jag var trött och en period svarade jag rutinmässigt, nästan som på autopilot: "Ja, jag älskar dig." Men det kändes fel. Orden förlorade sin mening, och jag insåg att bara säga det inte räckte – varken för mig eller för honom. Så jag förändrade mitt sätt att prata om kärlek med honom.

Istället för att ge det automatiska svaret, började jag sätta betydelsen av orden ”jag älskar dig” i faktiska sammanhang som betydde något för honom. Jag sa: "Jag kramas nu för att jag älskar dig" och "Jag vill laga mat med dig för att jag älskar dig och vet att du tycker om matlagning." Och i takt med att jag konkretiserade vad "jag älskar dig" innebar i vår vardag, minskade hans behov av att fråga mig om det.

När jag började uttrycka mig konkret och exemplifiera det där lite luddiga uttrycket blev han tryggare och vårt samspel blev mer naturligt. En liten ändring som hade ringar på vattnet i andra delar av vår vardag och kommunikation.

Den här insikten förändrade allt för mig.

Att se människor är nyckeln i förändring

Det är lätt att tro att en relation mellan förälder och barn skiljer sig mycket från de relationer vi har på arbetsplatsen, men i grund och botten handlar båda om att se och uppskatta människor för vilka de är. Som chef säger vi ofta "Bra jobbat!" eller "Du gör ett fantastiskt jobb" till våra team. Ändå händer det att topptalanger säger upp sig med orden: "Jag kände att du inte riktigt uppskattade mig."

Den här insikten fick mig att tänka efter: Hur kan vi, precis som i familjelivet, bli mer medvetna om hur vi visar uppskattning på arbetsplatsen? Det handlar inte bara om att se människor utan också om att uttrycka det på ett sätt som känns genuint och specifikt. Och hur tränar man sig egentligen på att bli bättre på det?

Här är några sätt att börja:

Ge specifik feedback i realtid – och öva på det

  • När du ser något bra, försök att stanna upp och reflektera över exakt VAD det är som gör att du uppskattar det. Istället för att bara säga "bra jobbat" eller "tack", ta några sekunder och gå in på detaljer.

  • Sätt upp som mål att varje dag ge åtminstone en person specifik feedback som är mer än bara ytliga ord.
  • Öva på att identifiera det faktiska bidraget och sätt ord på det: "Jag uppskattar hur noggrant du tog dig an den här rapporten. Tack vare dig kunde vi undvika flera misstag."

Du stärker mottagarens självförtroende och hjälper hen att se sitt värde och bidrag till verksamheten. Med tiden kommer det bli mer naturligt för dig att vara specifik i dina kommentarer.

Använd styrkor i nya sammanhang

  • Observera vilka styrkor dina medarbetare använder i sina nuvarande arbetsuppgifter, men försök sedan hitta nya sätt att utnyttja dessa i andra sammanhang. En person som är noggrann och strukturerad kan till exempel bidra på ett oväntat sätt i en kreativ process.

  • Öva dig på att se hur dessa styrkor kan användas på olika områden. Var nyfiken! Du kommer snabbt se att det finns massa nya sätt att engagera dem på som också stärker deras självkänsla.

Prioritera tid för korta, personliga samtal – och gör det till en vana

Att ge specifik feedback handlar inte bara om prestationer, utan om att se hela människan.

  • Avsätt tid för korta, personliga samtal där du verkligen fokuserar på individens upplevelser och styrkor i arbetet.
  • Börja med att schemalägga dessa samtal och håll dem korta men meningsfulla.

Gör det till en vana att checka in med dina medarbetare på en mer personlig nivå, bortom fluffiga ord i ”processavstämningar och sprints”.

Det här är enkla och grundläggande verktyg och perspektiv du kan använda i ditt ledarskap som också gör dig till en bättre förändringsledare. För när människor känner sig sedda och uppskattade, förändras de. Och med dem förändras också hela organisationen.

Allt gott,

Sofia,

Din wingwoman i organisationsförändringar


Om Sofia Stigendal

Sofia Stigendal är kursledare, föreläsare och förändringscoach. Hon har jobbat med HR, förändring, ledarskap och inkludering två decennier. Sofia blev egen för att minska gapet mellan de egna förutsättningarna i arbetslivet och hennes äldsta son, född med flerfunktionsnedsättning. Hon har ägnat fler än 10 000 timmar med att nörda ner sig i förändringsledning, beteendeförändring, ledarskap, hjärnan, inkludering och mycket mer. Allt för att skapa en helhet mellan vad hon ser i sin son och vad hon möter på arbetsplatser. Att leda förändring på ett hållbart sätt är hennes vardag – från att hon går upp till att hon går och lägger sig.

Linkedin
Hemsida