Det är ALLTID osäkra tider
PUBLICERAD 20/1/2023
Lästid ca 2 min
Krönika

Det är ALLTID osäkra tider

Det är många nervösa människor just nu, med förhöjd stress och oro för skenande inflation, fallande bostadspriser, ett idiotiskt krig inte långt härifrån, en given klimatångest och en lågkonjunktur som ett brev på posten.

Inte jättekul. Inte heller något nytt

För hundra år sedan var livet inte heller happy. Världen hade just avslutat det allra första världskriget där åtminstone nio miljoner soldater blev dödade. En influensapandemi som kallades spanska sjukan hade ihjäl ytterligare 50-100 miljoner människor. Och på allt detta ramlade dåtidens folk rakt in i den värsta depressionen i mannaminne. Sedan dess har ännu ett världskrig rasat, ett kallt krig med hot om kärnvapen, mer krig i Vietnam och Korea, en gigantisk jordbävning i Peru, Stormen Gudrun, orkanen Katrina, 500 procents ränta på nittiotalet, inbördeskrig i forna Jugoslavien, Tsunamin utanför Thailand, terrorattacker i New York, London, 2008 års giriga banker krasch, Syriens inbördeskrig, Covid 19... och så tillbaka till nutid där vi oroar oss för allt möjligt inklusive om vi får behålla en flexibel arbetsplats...

Jag raljerar inte här. Jag har tvärtom stor respekt för att vi oroar oss. Jag har mängder med vänner som blivit utbrända, eller vars jobb försvunnit. 2001 jobbade jag inom telekomindustrin där vi tvingades halvera bolaget. En massiv amputation. Den jag gillade mest då var kollegan Per som fortsatte prata kundnytta och nya möjligheter, när alla andra skvallrade om vem som hängde löst.

Oro är också genetiskt betingat. Vi är sprungna ur misstänksamma, oroliga förfäder och förmödrar. De naivt glada strök med för länge sedan.

Det är ALLTID är osäkra tider. Och samtidigt är det ALLTID möjligheternas tider.

Vad kan ni göra i er organisation för att klara av stundande lågkonjunktur? Jag har såklart inte svaret i detalj för då hade jag redan fått nobelpriset i ekonomi.

Men här är fem tips som kan hjälpa er

  1. Erkänn oron bland medarbetarna
    – och hos dig själv om du är chef. Var lyhörd. Empati är en superkraft och skapar ökat engagemang bland alla.
  2. Var transparent och tydlig.
    Ju mer du är det, desto mer tillit kan du få. Tillit skapar också mer engagemang.
  3. Involvera mer än du informerar.
    Nyttja medarbetarnas erfarenheter och idéer. Du behöver inte ha alla svar själv. Med rätt involverande metoder kan du vaska fram idéer av guld. Och engagemanget ökar.
  4. Bry er om kunderna.
    Det är otroligt hur många som trots sämre tider behandlar kunderna som något katten dragit in. Bäst kundbemötande vinner.
  5. Föregå med gott exempel.
    Inga fruktkorgar till ledningen om du tagit bort dem för alla andra. Inga feta bonusar när alla andra blir utan. Tro inte att medarbetarna inte ser igenom sådant. Det är en riktig motivationsdödare.

Kommunikation, motivation och prestation hänger ihop. I goda tider och i dåliga.

Tack för att du läser mina tankar. //Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare inom kommunikation, arbetsglädje, kundbemötande och ledarskap.Du bokar honom lättast via lacinai.se. Följ honom också på LinkedIn för fler insikter om kommunikation och motivation.