Kompetensfrågan är kanske hetare än någonsin. Chefer på samtliga nivåer rankar kompetensförsörjning som den viktigaste strategiska prioriteringen – både på kort och lång sikt. Den anses viktigare än såväl tillväxt, digital transformation och innovation.
Insikterna baseras på en global studie som Kairos Future genomfört under hösten 2022, och många källor vittnar om att organisationer skriker efter rätt kompetens.
Två heta områden
Men vilka kompetenser efterfrågar man då? Och vilka kommer efterfrågas framåt? Många organisationer gör just nu satsningar inom framför allt två områden:
- Hållbarhet och teknik (det senare främst med fokus på digitalisering, robotisering och automation).
Kompetenser inom dessa områden är således heta och lär fortsätta vara det under en tid framåt, något de allra flesta är väl medvetna om.
Den tekniska utvecklingen, framför allt trenderna runt robotisering och automation, tycks dock medföra konsekvenser som få verkar ha beredskap för från ett kompetensperspektiv. Logiken tycks vara att ju mer arbete som automatiseras och robotiseras, desto viktigare blir även de mänskliga förmågorna. Detta kan tyckas paradoxalt, men låt oss utforska detta i kontexten vi verkar i.
Hur lär man ut förmågan att leva med osäkerhet,
autenticitet eller långsiktigt tänkande?
Vi lever i en tid av ökande förändringstakt och ökande komplexitet. Många upplever att nya idéer och innovationer avlöser varandra, där den ena förändringen efter den andra omkullkastar vår tidigare syn på hur arbetet ska se ut. Coronapandemin medförde att distansarbete blev det nya normala, vilket består i stor utsträckning även efter pandemins slut.
Organisationers nätverk blir alltmer komplexa
Vidare är generativ AI, såsom Chat GPT, i full gång med att vända upp och ned på alltifrån skolväsendets rutiner till arbetares uppgifter. Samtidigt blir organisationers nätverk alltmer komplexa och svårnavigerade – där anställda samsas med kunder och leverantörer men även konsulter, giggare, samarbetspartners och teknik. Således är det idag en normalitet att arbetsteam kan bestå av en inhyrd konsult som arbetar från mormors sommarstuga, en giggare som arbetar från en leverantörs kontor, en AI-applikation som används som stöd samt en heltidsanställd som arbetar hos kund.
Ledarskap och relationsdynamiker behöver anpassas
Landskapet blir alltmer komplext och svårkontrollerbart, vilket lett till att allt fler organisationer börjar inse att ledarskap, arbetssätt och relationsdynamiker behöver anpassas på flera sätt – både hos chefer och anställda. Tidigare har chefer haft en nyckelroll runt ledarskap, som till stor del gått ut på att, enkelt uttryckt, tillförse anställda med uppgifter samt säkerställa att de har förutsättningar för att genomföra de uppgifterna. Dyker problem upp längs vägen har man vänt sig till chefen för hjälp och svar.
Idag däremot, i ett alltmer snabbföränderligt, komplext och svårkontrollerat landskap, upplever allt fler chefer att det är svårt att bedriva ledarskap på det sättet man tidigare gjort. När förändringar och innovationer snabbt avlöser varandra sitter chefen sällan med fler svar än de anställda. Allt större fokus läggs därför på att ledarskapet behöver stötta anställda i att själva bygga resurser för att hantera problem, snarare än att hantera problemen åt dem. Anställda förväntas i allt större utsträckning själva förstå vad problemet är, vad lösningen är samt hur arbetet ska genomföras.
9 viktiga kompetenser
Så, vilka kompetenser blir allt viktigare framåt givet vart arbetslivet är på väg? Kairos Future har under hösten 2022 frågat över 3000 ledare världen över vilka ledaregenskaper som blir allt viktigare.
Resultatet blev följande:
- Långsiktigt tänkande och visioner - 63 %
(Long-term thinking and visioning) - Integritet och äkthet - 55%
(Integrity and authenticity) - Empati, medkänsla och moralisk kompass - 52%
(Empathy, compassion and moral compass) - Komplexitet, medvetenhet och beslutsfattande - 46%
(Complexity, awareness and decision making) - Beslutsamhet - 43%
(Decisiveness) - Faktabaserade och välgrundade beslut - 42%
(Fact based sense-making) - Inkluderande tankesätt och interkulturell kompetens - 41%
(Inclusive mindset and intercultural competence) - Mobilisering - 36%
(Mobilization) - Kritiskt tänkande - 36%
(Critical thinking)
Fokus ligger på mer svårgripbara ledarkompetenser
Slående är att få av dessa kompetenser är så kallade formella kompetenser – sådana som är relativt enkla att utbilda i, mäta och betygsätta. Ett allt större fokus verkar snarare ligga på mjukare och mer svårgripbara ledarkompetenser. När man frågat vilka kompetenser som anses svårast att hitta och attrahera hos medarbetare ser topplistan liknande ut även där. Resultatet lyfter fram kompetenser såsom kreativitet, förmåga att leva med osäkerhet, handlingsförmåga och förmåga att förstå och hantera sina känslor (Kairos Future, 2022).
Teknikens framfart tycks alltså medföra en förskjutning mot mer mänskliga, mjuka, mer svårgripbara förmågor snarare än formella kompetenser. Många organisationer ser behovet av de här förmågorna, men kämpar med att hitta, attrahera och utveckla dem. Hur lär man ut förmågan att leva med osäkerhet, autenticitet eller långsiktigt tänkande? Hur mäter man empati, förmåga att förstå och hantera sina känslor eller mod? Dessa frågor är något som många brottas med, och Kairos Future har under våren 2023 utvecklat ett projekt som kan stötta såväl privata som offentliga organisationer med detta. Vill du veta mer om hur man kan arbeta med framtidssäkrad kompetensförsörjning, klicka på denna länk.
Av: Johanna Sundberg Framtidsstrateg & konsult, Kairos Future