Härskartekniker – Lär dig hantera dem
PUBLICERAD 28/8/2020
Lästid ca 4 min
Intervju

Härskartekniker – Lär dig hantera dem

Intervju med retorikexperten Elaine Eksvärd. VD och Creative Director på Snacka Snyggt samt aktuell som föreläsare och författare. Elaine har bland annat skrivit bästsäljaren ”Härskarteknik – den fula vägen till makt”.

– Jag kom in på härskartekniker redan 2007, berättar Elaine. Vi anordnade ett event på eget bevåg för kvinnliga chefer innan mitt namn var etablerat, Ett event som hette ”Lilla Gumman”.

– Vi frågade om de kvinnliga cheferna ville lära sig mer om härskartekniker. Det blev väldigt välbesökt, minns Elaine. Det fanns också en förläggare där, Anders Sjöqvist från Forum förlag. Han ringde upp efteråt och frågade om jag ville skriva en bok om det vi hade pratat om. Det var jättekul. Boken ”Härskarteknik”, som kom ut 2008, gick väldigt bra, och sålde i mer än 170 000 exemplar.

2010, startade jag och min man, som inte alls har något med retorik att göra utan har ingenjörsbakgrund, retorikbyrån ”Snacka Snyggt” ihop. Just för att kombinationen, en insnöad retoriker och en som representerar dem som behöver lära sig retorik var en bra kombination. Vi döpte bolaget till Snacka Snyggt för att de är lite slang, de är vardagligt snack, berättar Elaine.

– Det jag kände var att många utbildningar kring tal och att hålla tal, handlade om Aristoteles och det antika Grekland när vardagsretoriken är mer intressant och väldigt bra för alla.

– Jag nischade mig och fokuserade just på vardagsretorik. Hur håller man en bra presentation? Hur ger man bra feedback? Hur kommunicerar man med olika personlighetstyper?

– Jag ville göra tal mer tillgängligt. Ta retoriken från talarstolen till folks vardag. Det finns så många som behöver det här.Vi vill attrahera till oss målgrupper som vill prata mer tillgängligt snarare än högtravande.

Vad är härskarteknik?

– Härskarteknik är när någon förtrycker någon, medvetet eller omedvetet. Oftast är det omedvetet. När jag skrev boken Härskarteknik så skulle jag sätta ihop alla olika härskartekniker. Jag upptäckte snart att jag använde det själv ibland fast jag inte hade vetat om det. Att lära sig identifera olika härskartekniker ger en känsla av kontroll. Att både kunna identifera och hantera dem. Jag tycker till exempel om att ge folk svar på tal, säger Elaine.

– Det är en utmaning att fixa vardagssnacket. Senast igår så pratade vi om hur man ger svar på tal till sexistiska kommentarer.

Hur ger man svar på tal?

– När man ger svar på tal ska man utgå ifrån att personen inte menar något illa. Man har lättare att konfrontera personen då. Sedan ska man berätta hur man upplever det. Man kan till exempel säga: ”Hur menade du när du sa det här?” Det är svårt att sätta gränser mot en person man är i beroendeställning till. Men det är ändå viktigt, säger Elaine.

– Det är kopplat till din hälsa. Du kan gå in i väggen och det är inte värt det. Jag är chef och jag vill att mina anställda ska må bra, Mina anställda har gett mig en massa feedback genom åren. Det är också för att jag som chef erkänner när jag har gjort något fel och kan be om ursäkt.

– Våra workshops i härskarteknik är jättebra för att få arbetskulturer där folk mår bra. Vi har också kurser i presentationsteknik. Det är viktigt att kunna hålla presentationer där du inte har ett PowerPoint maraton utan där folk blir inspirerade till att använda andra verktyg. Att tala inför grupp på ett inspirerande sätt. Ett sätt som gör att man inte tittar på klockan.

Hur ser du på framtiden?

– Framåt i tiden ser jag att vi lever i en kommunikationskultur. Det är viktigt att chefen säger att: ”Vi ska ha högt i tak för feedback och jag vill vara den första att ta emot det. Jag hoppas att ni mailar mig eller pratar med mig om jag sagt eller gjort något fel.”

– Det är en viktig signal från chefen för att skapar en bra kultur, säger Elaine.

Hur ser du som chef på sexism och rasism?

– Jag har nolltolerans mot härskartekniker, sexism och rasism. Att man som chef vidtar åtgärder så fort de dyker upp. Att som chef se till att kommersiella värden inte går före människovärden. Att vi värderar våra medarbetare högre än pengar. Att istället skapa en kultur där det är hög tolerans för komplimanger, och uppmuntran. Att man som chef inte bara pekar på det som ska undvikas utan också är en ledstjärna för en bättre företagskultur.

Finns det hopplösa fall?

– Man hör ju ibland också talas om chefer som inte går på kurser alls. Som tycker sig vara felfria och fullärda men de är ju oftast psykopater. De är felfria, det är alltid alla andras fel. Jag brukar säga att kommunikation är en muskel. Träning ger färdighet, avslutar Elaine.

Av: Annika Hegardt
Foto: Jesper Anhede

Artikeln är från C&L magasin, 1 2018.