Vad innebär ett bra ledarskap enligt din uppfattning?
Jag tycker ledarrollen påminner om det arbete en dirigent utför:
- Man behöver förstå hur musikstycket ska låta, och sätta sina strategier därefter.
- Man behöver planera hur instrument och musiker ska sättas samman – vilka kompetenser och personligheter krävs för att nå målet.
- Man måste se till att alla spelar i takt - ha en operativ modell med tydliga mandat, rollfördelningar och ansvar.
För att lyckas krävs transparens, tydlighet och ett "mänskligt" ledarskap, enligt min erfarenhet. Dessutom är det viktigt att vara trygg i sig själv och våga omge sig med starka, kompetenta medarbetare som ges ett tydligt mandat.
Hur skiljer sig ledarskapet inom byggbranschen från dina tidigare erfarenheter?
Jag tror inte att ledarskap rent generellt skiljer sig åt mellan branscher. Det har mer att göra med vilken resa ett bolag är på: Behövs mer fokus på innovation i och med nya kundkrav? Handlar arbetet om förvaltning? Ska man ta marknadsandelar på kort sikt eller göra avkall på lönsamheten för att nå ett långsiktigt mål? Krävs en kulturförändring för att fortsätta vara relevant på marknaden?
Inom byggbranschen kan jag uppleva att det traditionellt har funnits en kultur av att en ledare ska peka med hela handen. Det ledarskapet ser man dock mindre av idag, och det är en ledarstil som jag varken tror på eller använder mig av.
Det är viktig att det finns olika personligheter som bidrar med skilda insikter.
Dina bästa tips för att bygga ett framgångsrikt team?
Det måste finnas en vilja att följa den utstakade vägen, samt energi i teamet för att nå målet. Och inte minst att syftet känns meningsfullt. Det är viktig att det finns olika personligheter som bidrar med skilda insikter och att alla förstår sin viktiga del i värdekedjan. Acceptans, transparens och en psykologisk trygghet är avgörande för en välfungerande grupp enligt min erfarenhet.
Genom att förstå sina egna drivkrafter, rädslor och vilka försvar man bygger upp runtomkring sig, så kan man komma långt.
Berätta om psykologins betydelse i ditt arbete?
Att förstå individers inre drivkrafter är nyckeln till ett gott ledarskap, tror jag. Först då kan man "nyckla upp" och stötta medarbetarna i att nå sin fulla potential. Men det gäller naturligtvis att först och främst förstå sig själv. Genom att förstå sina egna drivkrafter, rädslor och vilka försvar man bygger upp runtomkring sig, så kan man komma långt enligt min erfarenhet.
Jag tror att det är svårt att lyckas som ledare om man inte är genuint intresserad av andra människor.
HR står ofta inför förändringsprocesser. Var ligger de största misstagen enligt dig?
Det vanligaste misstaget när det ska ske en förändring är att det går för fort, det slarvas med förankring hos nyckelindivider och att vikten av implementeringen underskattas. Att komma på "vadet" är oftast inte så svårt – det är att klara "huret" som är den största utmaningen på en förändringsresa.
Berätta om dig själv. Vem är Annica Hagen?
Jag är koncernchef för Saint Gobain Distribution i Sverige. Det är en förmån att få jobba inom byggindustrin då jag engageras av frågor kring förbättring av vår infrastruktur, hållbarhet, samt hur vi kommer att leva och bo i framtiden. Dessutom uppskattar jag att jobbet ger mig möjligheter att utvecklas som person. Jag har tidigare arbetat i ledande roller på Electrolux, Åhléns och Nobia. Min uppgift har ofta inneburit att arbeta med större omställningar, vilket passar mig utmärkt då jag trivs med förändringsarbete.
Ursprungligen kommer jag från Bohuslän men numer bor jag i Stockholm med min man och våra tre barn. Musik är ett stort intresse för mig och i höst har jag planer på att lära mig spela gitarr. Annars sjunger jag gärna högt i bilen, ett perfekt sätt att motverka stress.
Annika Hegardt