”Omorganisation eller nya arbetsverktyg, man hinner inte lära sig innan det ska ändras”
PUBLICERAD 9/10/2024
Lästid ca 2 min
Podcast

”Omorganisation eller nya arbetsverktyg, man hinner inte lära sig innan det ska ändras”

Hur hanterar man som ledare förändringströtthet hos medarbetarna? Och hur skapar man tillit och motivation till förändring? I den här serien av ”hands-on-avsnitt” träffar vi Simon Elvnäs, expert på ledarskap, som svarar på vanliga dilemman – och den här gången har turen kommit till omorganisation och förändring.

Att leda omotiverade medarbetare genom en förändring är bland det svåraste man kan göra. Här finns också en fara i att strategerna inte själva jobbar rent praktiskt med förändringen– och därför kan det bildas ett stort gap. När två verkligheter utvecklats och lever vitt skilda liv ställs ännu högre krav på dig som ledare att hålla ihop allt.

Risken när tänkarna och görarna arbetar i olika rum är ökade klyftor och i slutändan risk för att agera fel. Så vad är lösningen? Ett sansat arbetssätt och ett ledarskap där man inte ständigt förändrar något om inte värdet är större än själva arbetet är nyckeln, menar Simon.

Citat från Simon ur avsnittet:

”Det är intressant att titta på vilka yrkesgrupper det är som jobbar för stabilitet. Vilka är det som går i gång på att tänka nya, innovativa, fräscha roliga tankar – hela tiden? Vilka vill ha trygghet och stabilitet och vilka ändrar, avvecklar, startar, stoppar och skapar den ständiga förändringen?”

”Ett vanligt misstag är att hitta ett existensberättigande i en slags alarmism. Att hela tiden lägga stort fokus vid att hålla koll på vad som sker i andra länder, att hela tiden bevaka nya trender och vara på tårna och hantera förändring som tillstånd. Den typen av människor skriker högst idag.”

”Det finns också de som jobbar i det tysta. De mer introverta som ser till sitt eget, som inte behöver stå på scen med nya begrepp och förhålla sig till andra hela tiden, utan i huvudsak ser till sina medarbetare, sina uppdrag och sina kunder.”

”Mängden idéer som tas fram i en organisation tröttar ut människor. Orsaken är alltså inte själva idéerna, utan att avståndet mellan idé och utförande när det ska omsättas i praktiken.”

Lyssna på Spotify

Lyssna på Acast

Lyssna på Apple Podcast


Om HRnytt-podden

HRnytt-poddens programledare är Hanna Bergfäldt, konsult på FEM HR. I podden intervjuar Hanna aktuella personer, ledare, HR-chefer och andra som kan ge oss insikt, kunskap och inspiration inom HR området. Nya avsnitt släpps en gång i månaden.