Det är viktigt att överväga kursinnehåll och utbildningsdesign, kursens metodik och utbildarens rykte, samt erfarenhet. Artikeln täcker allt du behöver för att välja kursen som ger er verktygen och resultaten ni är ute efter.
Kursens metodik
Vad baseras utbildningens innehåll på? Att ställa frågor kring det här är viktigt för att se att utbildaren är kunnig. Om det inte finns en forskningsbaserad utgångspunkt och om verktygen inte är designade utifrån relevant forskning kan det vara smart att leta vidare. Fråga också hur tipsen appliceras praktiskt under kursen. Det här hjälper dig förstå om det är en mer teoretisk kurs, eller praktisk.
Kursens utbildningsdesign
En starkt rekommendation är att leta efter en utbildning där det ingår en kompetens- och situationsanalys som ger en överskådlig bild av vart du/medarbetarna är idag kunskaps- och kompetensmässigt där de även får berätta vad de vill lära sig under kursen.
När utbildningsdeltagarna får vara med och påverka utformningen av utbildningen blir resultaten 7-8x bättre. Ni borde även fråga om utbildningen använder sig av enkäter som ger er mätbara resultat av utbildningen så det inte bara är tomma löften de använder sig av.
Ett stort problem med många kurser
Många kurser har inte har en strategisk och forskningsförankrad utbildningsdesign. Det här har lett till att i genomsnitt så använder 72% av utbildningsdeltagare inte en enda insikt eller ett enda verktyg de lär sig under en utbildning.
Transfer training och stöd: Före och efter
För att undvika den tråkiga statistiken rekommenderar jag att du kollar så att kursen involverar transfer training och stöd inför och efter kurstillfället så ni får hjälp att förflytta kunskapen från kursen in i arbetsvardagen.
Transfer training handlar om att:
1. Få kursmaterial inför så du kan läsa till dig den teoretiska biten så kursdagarna blir mer praktiska och fokuserar på träning.
2. Det erbjuds ett upplägg med repetition över tid efter utbildningsdagarna. Det kan vara digitala uppföljningstillfällen eller planerade diskussionstillfällen.
(Om inte så kommer 80-90% av kunskapen vara bortglömd efter 6 veckor.)
3. Individuella handlingsplaner där kursdeltagarna får skriva ner sina mål och vad de ska göra efter kursen för att börja använda de nya verktygen.
4. Alla kursdeltagare följs upp på deras mål och ambitioner.
5. Att involvera närmsta chefen har också visat sig göra en otrolig skillnad på förväntat resultat på investeringen. Finns det något stöd för chefen hur de på bästa sätt följer upp sina medarbetare efter kursen?
Vad som händer inför och efter utbildningsdagarna kan ha lika stor effekt på resultatet som vad som händer under utbildningsdagarna. Så se till att utbildningen du väljer har en strategi för att ge er ett så bra resultat som möjligt.
Kursens recensioner och kursledarens rykte
Kolla upp vad andra tycker om kursen genom att läsa recensioner av tidigare deltagares upplevelser. En kurs med positiva recensioner och högt betyg är vanligtvis ett bra tecken på kvalitet. Kolla även upp utbildaren, vad har hen för erfarenheter? Vilka andra företag har hen jobbat med tidigare? Är de nöjda? Vad är utbildarens bakgrund, verkar den passa behovet ni har?
Kolla så det verkligen är kursledaren du vill ha som faktiskt håller kursen, ibland frontas ett namn, men i själva verket är det någon annan som håller i utbildningen.
Gå en kostnadsfri kurs med Pontus F. Christoffersen, Retorikkonsulten!
Förtroendebaserad påverkan för ledare – en eftermiddag fylld av inspiration, insikter och konktreta verktyg.
Datum och tid: 1:a september 13:00-16:00
Plats: Stockholm City
Om Pontus F. Christoffersen, Retorikkonsulten:
Pontus är retorikkonsulten som har tränat allt från riksdagspolitiker till entreprenörer och företagsledare i förtroendebaserad påverkan, modern retorik, presentationsteknik, förhandlingsteknik, konflikthantering & retoriskt ledarskap.
Hitta alla Retorikkonsultens utbildningar här
Källor
The science of training and development in organizations: What matters in practice. (Eduardo Salas, 2017)
The behaviour change Wheel (Susan Michie, 2012)
The transfer of training: what really matters (Rebecca Grossman, 2015
(Flynn, Eddy & Tannenbaum, 2005; Holton, Chen, & Naquin, 2003; Tannenbaum, 1997)
Caroline Lornudd leg. psykolog och ledarskapsforskare, rpsychologist.com/cohend/