Humor och ledarskap
Det är en vanlig missuppfattning att skratt och fniss går stick i stäv med professionalitet. Kanske vill vi inte ens visa chefen att vi har roligt på jobbet, av rädsla för att verka oseriösa – när det egentligen är tvärtom. Humor och glädje gör oss mer effektiva och i många länder hålls till och med kurser i humor kopplat till ledarskap för att hjälpa till att föra in mer positivitet i arbetsdagen.
Sänker stressnivån
Genom att se till att dina medarbetare har roligt på arbetstid kan du bidra till sänkt stressnivå och en mer avslappnad företagskultur. Skratt minskar nämligen stress och ökar samhörighet, produktivitet och moral – enligt Stanford University. Det kan också hjälpa till att lösa konflikter. Enligt undersökningar skrattar vi cirka tre gånger under arbetsdagen i snitt och mest av allt på lunchen. Anställda inom vården verkar ha roligare, vilket ytterligare påvisar vikten av att skratta och trivas – även för den som har ett arbete som är stundtals hårt och krävande.
Inspirerar andra
Som chef behöver du visa att det är okej att skämta på jobbet. Men var också uppmärksam på vilka skämt som dras så att ingen känner sig kränkt eller utfryst. Att skämta på andras bekostnad är aldrig en bra idé och inte heller att göra det för ofta. Är du osäker på hur du ska kunna få medarbetarna att ha mer kul – fråga dem vad de skulle vilja göra. Kanske en stand up på nästa event eller en skratt-coach till mötet?
Källa: Simployer, Kollega