En mänsklig avatar, särskilt när den kombineras med AI-teknologi kan hjälpa företag att förbättra både den interna effektiviteten och kundupplevelsen. Avataren bidrar till att automatisera uppgifter, skapa mer personliga interaktioner och stärka företagets närvaro både online och offline.
En av konferensens huvudtalare var Lourdes De Agapito Vicente, professor i tredimensionell datorbild vid University College London och medgrundare av Synthesia Technologies.
Vi såg att trenden rörde sig mot en "video-first" värld. Att människor hellre vill se en video än att läsa text. Samtidigt upptäckte vi att detta inte tog sig in i företagsvärlden. Ett exempel var att nyanställda i företag fortfarande ofta fick information om sin arbetsplats via en pdf i stället för att få se en video. Så vi gjorde till vår uppgift att göra det enkelt för företag att skapa sina egna videofilmer. Videoproduktion är helt enkelt en fysisk process och vi ville göra det enkelt för vem som helst att skapa videos från sin mobiltelefon eller laptop, att sänka inträdesnivån.
Lourdes De Agapito Vicente
Det centrala elementet i filmerna från Synthesia är avataren, en 3D-representation av en människa som levererar ett budskap i tal och bild och kan skapa känslor hos tittaren. Som användare skriver du in ditt manus som text och väljer sen den avatar och bakgrund du önskar från en mall.
Nu ska AI-avatarer kunna förmedla en känsla
Synthesias nya AI-avatarer har förmågan att förstå sammanhanget och den känslan som ska förmedlas från en vald text, och kan ändra ton och uttryck för att framföra budskapet.
I dagsläget har Synthesia över 240 avatarer som kan kommunicera på 140 språk. Du kan även skapa din egen digitala tvilling om du inte gillar de avatarer som erbjuds som standard.
It-säkerhet är temat i den här filmen som kan fungera som exempel på användningsområden.
Om Digitalize in Stockholm
Digitalize in Stockholm arrangeras av forskningscentret Digital Futures. Den årliga konferensen är ett samarbete med Ericsson, Saab, Skanska, Scania, Xylem, AstraZeneca, KTH, RISE, Stockholms universitet, Region Stockholm, Karolinska Institutet och Stockholms stad. Årets tema är generativ AI och hur denna nya teknik nu på kort tid förändrar allt för såväl individ som samhället i stort.
Om Digital Futures
Digital Futures är ett tvärvetenskapligt forskningscenter, etablerat av KTH, Stockholms universitet och RISE, som fokuserar på att utforska och utveckla digitala teknologier för att möta stora samhällsutmaningar, både i Sverige och globalt. Centret syftar till att generera kunskap och innovation samt att fostra framtida ledare med betydelse för näringslivet och strategiskt viktiga områden.
Om Synthesia
Företaget startade 2017 som ett samarbete mellan forskare och entreprenörer i London. Idag har Synthesia 50 000 kunder som skapat 15 miljoner videos med deras saas-plattform och företaget fortsätter växa och investera i forskning och utveckling inom AI-området. 2023 blev företaget Europas tredje unicorn detta år, med en värdering på en miljard Euro.
Synthesia utvecklar programvara som används för att skapa AI-genererat videoinnehåll. Företaget är baserat i London, England. Företagets mjukvarualgoritm efterliknar tal och ansiktsrörelser baserat på videoinspelningar av en individs tal och fonemuttal.
Utifrån detta skapas en text-till-tal-video som ser ut och låter som personen i fråga. Användare skapar innehåll via plattformens förgenererade AI-presentatörer eller från digitala representationer av sig själva, eller andra personliga avatarer, med hjälp av plattformens redigeringsverktyg. Plattformen förbjuder användning av dess programvara för att skapa kloner utan samtycke, inklusive av kändisar eller politiska personer för satiriska ändamål. Synthesia fick en total värdering på 1 miljard dollar och uppnådde enhörningsstatus när det tog in 90 miljoner dollar från Accel och Nvidia-partnerskapet NVentures i juni 2023 under sin finansieringsrunda i serie C.