Har ditt företag en AI-ansvarig?
Foto: Dan Sommer
PUBLICERAD 18/9/2024
Lästid ca 3 min

Har ditt företag en AI-ansvarig?

En färsk undersökning visar att åtta av tio företag i Sverige inte har en särskild person som är strategiskt ansvarig för AI.

En AI-ansvarig säkerställer att AI-tekniken används på ett ansvarsfullt och säkert sätt som är i linje med företagets mål och etiska riktlinjer. Det kan bland annat vara:

  • Att se till att AI-systemen utvecklas och används på ett sätt som är etiskt inkluderat att hantera fördomar, diskriminering och integritetsfrågor.
  • Att övervaka risker och se till att det finns tydliga protokoll för att hantera incidenter.
  • Att säkerställa att AI-systemen följer gällande säkerhetsstandarder och regelverk, som GDPR för dataskydd.

Undersökningen som Mantap har genomfört med 300 chefer på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik visar bland annat att få svenska företag har utsett en AI-ansvarig.

Artificiell intelligens på stark frammarsch

Trots att AI har fått ett stort genombrott de senaste åren visar undersökningen på följande:

  • 20% har utsett en person som ansvarig för företagets AI-arbete.
  • 8% har ett dedikerat team som ansvarar för AI-användningen på företaget.

En av respondenterna som inte har utsett någon AI-ansvarig svarar i undersökningen att “AI är ett nytt område för oss och vi tar oss tid att förstå våra behov.”

Bland de företag som har utsett en AI-ansvarig svarar en chef att hen har bestämt sig för att ta in ny kompetens för att AI är ett så pass nytt område och att ”många på företaget inte kan något alls om det”. Ett annat svar lyder: “Ett stort och viktigt område som behöver skötas på bästa sätt”.

Att anställa en AI-ansvarig säkerställer effektiv resursanvändning, etisk användning av AI och anpassning till strategiska mål. När AI-landskapet fortsätter att utvecklas kommer organisationer som prioriterar rollen som AI-ansvarig att vara bättre positionerade för att utnyttja den fulla potentialen med AI.
Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.

Mer än hälften har redan investerat i generativ AI

Även om en stor andel av de tillfrågade i undersökningen inte har utsett någon AI-ansvarig har många redan börjat lägga resurser på tekniken.

  • Hälften av företagen (53 procent) uppger att de har investerat i generativ AI.
  • En tredjedel (33 procent) att de under 2024 planerar att lägga upp till 5 miljoner kronor på tekniken.

På många företag i Sverige saknas det idag regler och riktlinjer för hur de anställda ska använda AI. Bara 18 procent har sådana riktlinjer. Av dem som har regler nämner några att de kräver att de anställda har korrekt utbildning för att använda AI och på en del bolag behöver de gå via den AI-ansvarige.

Många företag har studerat användningsområden för generativ AI, kanske också valt vilken generativ AI-applikation som fungerar. Nu handlar det om att få ut det mesta möjliga av sina investeringar. Några områden som kommer att bidra till framgång är en AI-kompetent arbetsstyrka, stark datakvalitet och styrningsprocess samt en kombination av strukturerade och ostrukturerade data som till exempel databaser och tabeller.
Dan Sommer.


Om undersökningen

Undersökningsföretaget Mantap har fått 303 svar från personer som har en ledande befattning på svenska företag, med befogenhet och ansvar för planering, ledning och styrning av företaget. Svaren samlades in under april 2024, på uppdrag av Qlik. 30 procent av företagen har fler än 500 anställda, 35 procent mellan 100-500 anställda, 23 procent mellan 26-99 anställda och resterande 12 procent 25 eller färre anställda.

Om Qlik

Qlik, med det senaste tillskottet av Talend®, levererar en portfölj av lösningar för dataintegration, datakvalitet och analys. Detta inkluderar framsteg inom realtidsdata, AI, ML och automatisering. Organisationer investerar i data för att förstå de ökande mängderna och variationerna av data från olika källor.

Utmaningen är att effektivt integrera, analysera och agera utifrån data samtidigt som man säkerställer dess tillförlitlighet. Med mer än 40 000 aktiva kunder i över 100 länder fungerar Qliks lösningar med praktiskt taget alla datakällor, mål, arkitekturer eller metoder, för att säkerställa att kunderna har den data de behöver, när de än behöver den.