Varför är det viktigt att sänka stressnivån?
Försommaren är en härlig tid full av bröllop, studentmottagningar, dop och andra stora händelser att planera. Dessutom brukar det vara just då som många även har väldigt fullt på jobbagendan. Men genom rätt åtgärder kan du hjälpa dina medarbetare att hålla sig hälsosamma och klara av en stressig vardag. När den negativa stressen minskar och det finns utrymme för avkoppling kan du undvika konsekvenser som utbrändhet hos medarbetarna – och som tur är kan du som arbetsgivare påverka en hel del. Till exempel genom:
1. Regelbunden mindfulness
Mindfulness, meditation eller djupandningsövningar kan hjälpa till att sänka pulsen och göra så att medarbetarna klarar av arbetsbördan bättre. Inför en lugn stund för alla i mitten på veckan, till exempel varje onsdagsmorgon eller varannan dag, för att hjälpa medarbetarna att varva ner inför dagen. Gärna lärarledd så att alla får chans att lära sig tekniken.
2. Individanpassade åtgärder
Vad en person anser lugnt och härligt, kan en annan uppfatta som stressande. Även om det inte går snabbt att få svar, kanske det ändå går fortare att nå en god medarbetarhälsa om ni utför en medarbetarundersökning? På så sätt tar du reda på vad som stressar och säkerställer att de insatser ni gör främjar arbetsmijlön. När du sedan vet vad som stressar mest kan du också göra något åt det och vara med och stötta individer där det bäst behövs genom att individanpassa. En del kanske behöver ett par hörlurar som stänger ute bordsgrannens tjatter, andra kanske saknar promenadsällskap på lunchen – medan vissa akut bör erbjudas en stresshanteringskurs för att slippa springa hela vägen in i den berömda väggen?
3. Flexibla arbetstider
Som arbetsgivare har du möjlighet att erbjuda en flexibel vardag som hjälper personalen anpassa schemat efter sina behov och sitt övriga liv, till exempel genom distansarbete eller flexibla arbetstider. Många som provat upplever att stressen minskar när balansen mellan jobb och fritid går enklare att hantera. Flexibel arbetstid ger också medarbetarna mer kontroll över sin arbetsdag och att hantera tiden mer effektivt. Men se till att du tydligt kommunicerar vad som gäller och förväntas, så de inte behöver oroa sig för skuldbeläggande eller missförstånd.