Annons edenred-topp-okt-nov-2025
Annons edenred-topp-okt-nov-2025
När tystnaden talar högst på kontoret
Foto: Tomas Lydahl
PUBLICERAD 12/12/2025
Lästid ca 3 min
Krönika

När tystnaden talar högst på kontoret

Det är inte alltid ljudet som stör mest på jobbet. Ibland är det just tystnaden som skriker högst.

Du har säkert känt den där känslan – den subtila stämningen i rummet där ingen riktigt säger vad de tycker. Där besluten fattas utan dialog. Där någon borde ha sagt något – men inte gjorde det. Där tystnaden blir till ett slags osynligt hinder, som får teamet att tappa energi, riktning och ibland även tillit.

Och som HR eller ledare vet du: det som inte sägs, påverkar mer än vi tror.

Den farliga missuppfattningen

En vanlig fälla i både HR och ledarskap är att tystnad tolkas som att allt fungerar. “Ingen klagar – då är allt nog bra.” Men i verkligheten kan det vara precis tvärtom.

Tystnad betyder inte samtycke. Det kan betyda att människor inte vågar säga vad de verkligen tycker. Att de har gett upp hoppet om att det gör någon skillnad. Eller att klimatet inte känns tryggt nog för ärlighet. Och det är just där problemen börjar gro – i det osagda.

Den outtalade kulturen

Tystnad är inte bara frånvaro av ljud – det är ofta en närvaro av rädsla. Rädsla för att göra fel, för att inte bli tagen på allvar, för att vara obekväm. Men varje gång någon väljer att tiga istället för att tala, cementeras en tyst kultur där trygghet saknas och innovation kvävs.

Det skapas en arbetsmiljö där problem sopas under mattan, konflikter växer i skuggorna, och engagemanget långsamt eroderas.

Och det farligaste av allt? Det sker ofta helt omärkbart.

Modet att tala – och lyssna

I en tid där vi pratar allt mer om psykologisk trygghet, behöver vi också våga möta tystnaden. För det krävs mod – inte bara att tala, utan också att skapa utrymme där andra vill tala. Det börjar inte med policys eller nya mötesformat. Det börjar med människor.

Med frågor som:

– Känner du att du kan säga vad du verkligen tycker här?
– Vad är det vi inte pratar om – men borde?
– Hur kan vi bli bättre på att lyssna på riktigt?

När dessa frågor ställs på allvar, händer något. Någon vågar ta första steget. Någon annan följer. Och plötsligt har tystnaden ersatts av öppenhet, dialog och en kultur där det känns tryggt att vara ärlig.

HR:s nyckelroll

Som HR har du ett unikt ansvar – och en möjlighet. Genom att själv vara den som lyssnar först, genom att facilitera samtal där det annars är tyst, och genom att coacha ledare att skapa trygga rum, kan du bidra till att tystnaden förlorar sin makt.

För i den tystaste organisationen hörs inte människorna. Och utan människor – ingen kultur, ingen riktning, ingen framtid.

Så nästa gång det känns "tyst på kontoret" – fråga dig själv: Vad försöker tystnaden säga oss?

Reflektionsfråga:
Vad kan du göra redan i dag för att få en kollega eller medarbetare att känna sig trygg nog att säga det som inte sägs?

Tomas Lydahl


Om Tomas Lydahl

Tomas Lydahl är en inspirerande & motiverande föreläsare som skapar arbetsglädje, ökar försäljning & stärker ledarskap. Han var även vd för Key Solutions AB, när de fick priserna Sveriges andra och Europas tredje bästa arbetsplats av Great Place To Work. Hans ambition och passion är att eliminera den ständigt ökande jobbrelaterade stressen som kostar samhället enorma summor varje år. Här kan du läsa mer om Tomas föreläsningar.

author.name
pen

Tomas Lydahl

Föreläsare inom arbetsglädje, försäljning och ledarskap