Majoriteten av de som lyssnar har upp till fem olika poddar de följer. Hälften prenumererarar på sina podcastsavsnitt.
”Vi ser fortsatt stark tillväxt i lyssning som drivs av bra innehåll och hög tillgänglighet. Lyssnarna blir mer kräsna men innehållet blir också bättre och mer varierat. Lyssnandet är fortfarande högst bland storstadsbor i 30 årsåldern, men vi ser stark tillväxt i alla åldersgrupper och i hela Sverige. Historiskt har lyssnandet uteslutande drivits av mobilen, men vi ser nu att lyssningen sakta ökar även på andra enheter, framför allt i hemmet.” - Mattias Björkman, affärschef för podcast på Bauer Media Audio
Vad toppar listan?
Det vi helst lyssnar på och som engageras oss mest enligt årsrapporten, Poddindex och Poddlyssnande 2021:
- Intervjuer
- Samhälle och dokumentärer
- Kultur och underhållning
“Profildrivna poddar är oerhört populära. Lyssnarna vill höra mer om och av sina favoritpersoner. Vi ser att ämnena spänner brett. Relationer, föräldraskap och personlig utveckling lockar, men även aktualiteter inom både nöje, kultur och samhälle är teman som eftersöks.” - Isabella Ahmadi, podcastspecialist Aller media
Källa Kantar Sifo och ORVESTO Konsument