1. Affärsverksamheten
Den största och mest komplicerade nivån av hållbarhet är hur ni bedriver er affärsverksamhet. Det vill säga hur ni hanterar ni era produkter och tjänster. Den avgörande frågan är produktion och leverans, men också hur ni kan uppmuntra målgruppen att använda dem på ett mer hållbart sätt. Hur säkerställer ni att även framtida innovationer blir hållbara – för både kunder, medarbetare och miljö? Genom att ställa rätt frågor kan ni ta fram en strategi som verkligen leder till förändring.
2. Kontorsmiljön
Det är lätt att förlora sig i de stora strategierna, men detaljerna kan vara nog så viktiga för både klimatavtryck och arbetsgivarvarumärke. Vilka förbrukningsvaror och material investerar ni i dagligen och hur uppfattas och uppskattas de av de medarbetare och kunder som besöker kontoret? En miljömärkt tvål vid handfatet, miljöcertifierat kaffe i automaten – allt kommunicerar. Genom att fokusera på de små detaljerna och se över var ni kan utföra punktinsatser kan ni även göra skillnad för hållbarheten i det stora hela.
3. HR och hållbara medarbetare
Den kanske mest omfattande delen där HR har en avgörande roll är ett hållbart arbetsliv för sina kollegor. Medarbetarna är företagets viktigaste resurs och som ledare har du stor inverkan på arbetsbelastning, vanor och beteenden. Här ligger fokus på de tunga strategierna – något som kräver både kompetens och tålamod. Kanske behöver ni lägga mer tid på att utmana er affärsidé och hitta nya sätt att bedriva verksamheten för att nå den hållbarhet ni eftersträvar? Att kontinuerligt se över sin företagskultur och se till att onödig stress inte smyger sig in i organisationen, kan vara en bra början för att möjliggöra friska, hållbara medarbetare – på lång sikt.