6 hinder för att implementera er strategi
Krönika

Lästid : 2 min

6 hinder för att implementera er strategi

Att ha strategier är bra, kanske till och med nödvändigt. Men hur mycket ni faktiskt genomför är en annan fråga.

Varje försök att röra sig ger ett motstånd. Ibland stort, ibland litet. Här får du sex hinder jag observerat när jag coachat chefer och märkt deras frustration när de inte kommer fram så som de velat. 


Vi låtsas att din organisation är en bil. Ditt jobb är att få er alla från A till B. Vilka hinder kan stå i vägen?

1. DÅLIG KOMMUNIKATION. Det här är vad som smörjer motorn. Utan god kommunikation mellan chefer, medarbetare, partner och kunder så kommer motorn att skära ihop och du kommer ingenstans. Inte bra. 

2. DÅLIG MOTIVATION. Detta är själva bränslet som får hjulen att snurra. Även om bilen pekar åt rätt håll (era mål) så händer ingenting om det är soppatorsk. Finns det ett syfte med strategin? En mening som man kan känna starkt för eller är det låg energi och hög apati?

3. OKLARA MÅL. Det är GPS’en. Vi måste veta vart vi ska. Alldeles för många blandar ihop mål med önskemål, önskedrömmar och visioner, eller för den skull strategier. Det skapar otydlighet och får folk att dra åt olika håll.

4. OKLARA ROLLER. En kör bilen. En kollar däcken och vindrutetorkarna. En annan säkrar upp bensinen. En köper dricka och mackor. Om ingen vet vad de ska göra kommer ni aldrig att nå fram. 

5. KASSA MÖTEN. Det är försnacket inför resan eller depåstoppen på vägen. Sluta ta fram 83 tråkiga slides som ska genomlidas. Ha istället goda samtal och involvering som skapar arbetsglädje och engagemang. Bli bra eller ge upp. 

6. KASST VÄRDSKAP. Själva upplevelsen av resan. Kommer ni överens? Behandlar du alla väl? Lyssnar du med hög empati? Visar du närvaro och respekt? Missar du detta så minskar chansen betydligt att folk stannar kvar på resan. 

Hitta dina nycklar som låser upp dörren till mer arbetsglädje. Sätt strategierna och involvera personalen i målsättning, aktiviteter och hur ni tillsammans kommer fram till er nya destination.

Tack för att du läser mina tankar.

//Antoni


Om Antoni Lacinai

Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare med fokus på hur vi kommunicerar på arbetsplatsen. Han finns i skärningspunkten mellan ledarskap, kundbemötande och arbetsglädje och har skrivit 14 böcker och en stor mängd krönikor i olika tidskrifter och på LinkedIn. Ta den av fler tips och tankar på lacinai.se