Fördelar med professionell HR
Professionell HR, eller en personalavdelning ger flera fördelar för en organisation.
- Rekrytering och urval
HR säkerställer att rätt personer anställs för rätt befattningar genom att hantera hela anställningsprocessen. - Personalutveckling
Utbildningar, mentorskap och utvecklingsplaner bidrar till att medarbetarna växer och når sin potential. - Arbetsmiljö och välbefinnande
HR ser till att arbetsplatsen främjar välbefinnande genom att hantera frågor som rör arbetsmiljö och hälsa. - Personalpolitik
HR etablerar riktlinjer och policys som främjar en sund arbetsmiljö, inklusive rättigheter och skyldigheter för anställda, vilket skapar klarhet och en enhetlig arbetskultur. - Konfliktlösning
HR hanterar konflikter och missförstånd på arbetsplatsen för att minska negativa påverkningar på teamets samarbete. - Företagskultur
HR spelar en viktig roll i att skapa och upprätthålla en företagskultur som främjar företagets värderingar och mål. - Förvaltning av förmåner
HR ansvarar ofta för att administrera förmåner och ersättningar till anställda.
Ny internationell undersökning
En ny internationell undersökning, genomförd av Personio Foundation och som omfattar över 1 100 ideella organisationer, visar att de största HR-utmaningarna, förutom rekrytering, är att attrahera och behålla personal.
- Studien visar att 52% av organisationerna upplever det som svårt att attrahera kvalificerad personal.
- 72% anger att deras löner inte är konkurrenskraftiga jämfört med den privata sektorn.
- Dessutom finns det utmaningar relaterade till svåra arbetsvillkor internt, uppföljning och främjande av medarbetarnas prestationer, samt brist på digitala HR-verktyg.
Personalfrågor är alltid komplexa och tidskrävande, men i ideella verksamheter kan uppgiften vara ännu svårare då medarbetarna kan vara geografiskt utspridda. Den ideella sektorn är inte heller en homogen bransch, det kan finnas stora skillnader. Därför går det inte att tillämpa en HR-modell på samtliga, utan snarare finna strategier utifrån var man som organisation står i förhållande till sina medarbetare. "
Maria Duni, nordenchef på Personio.
Få anställer professionell HR
Studien visar att endast hälften av de ideella organisationerna anställer en specifik HR-person. Som ett resultat blir regelbunden feedback till medarbetarna ofta bristfällig.
Dessutom hade hälften av de organisationer som deltog i studien färre än tio anställda, vilket påverkar behovet av HR-funktioner. I mindre verksamheter brukar HR-uppgifterna oftast falla på cheferna och därför är det viktigt att de får utbildning i personalfrågor, inklusive kompetensutveckling och arbetsplatskultur.
Här finns en möjlighet att tänka bredare kring donationer. Förutom traditionell projektfinansiering så bör fokus även ligga på mer strategiska finansieringar, till exempel inom personalhantering och organisatoriska processer. Det behöver inte heller handla om pengar. Även stöd i form av kunskap, olika typer av utbildning, coachning eller nätverk kan bidra till en stärkt personalfunktion för ideella organisationer. "
Maria Duni.
Läs mer på HRnytt:
Rekrytering och nya AI-kolleger är prioriterade områden för HR 2024