Distans och hybridarbete är redan det nya normala. Det som händer just nu är att det här arbetssättet håller på att bli globalt.
Sverige och Norden ligger i framkant.
För globala anställningar av distansarbetare har exploderat de senaste åren. Det är inte förvånande, särskilt när vi fortfarande har en skriande talangbrist inom många branscher och samtidigt fått de tekniska möjligheterna att anställa från en global talangpool. Sverige och Norden ligger i framkant som en av de regioner som har mest potential för remote och hybridarbete, mycket högre än resten av Europa.
Globala anställningar håller på att förändra dynamiken
på arbetsmarknaden över hela världen.
Och det märks. För bilden håller på att förändras av globala team som något enbart för techbolag och start-ups. Allt fler industribolag i traditionella branscher söker sig till globala anställningar av distansarbetare för att hitta rätt kompetens.
Globala anställningar håller på att förändra dynamiken på arbetsmarknaden över hela världen. Exempel är ökande löner i låglöneländer och nya möjligheter för företag att expandera internationellt till lägre risk. Sverige som en liten men öppen ekonomi är knappast något undantag. Det här ställer nya krav på oss för om vi ska kunna konkurrera globalt, både som företag och arbetskraft.
Gör dig redo för den nya verkligheten
Det är därför du som chef, som jag själv har upplevt i min karriär, behöver göra dig redo för den nya verkligheten.
Mycket är så klart samma som det alltid har varit. Lyssna. Kommunicera tydligt. Hitta medarbetare som delar din vision. Grunden i gott ledarskap kommer inte förändras.
Men att leda ett globalt team på distans är som att navigera i okända vatten – det innebär helt nya utmaningar.
Tänk på detta: är det inte en stor anledning till att många företag nu försöker locka (eller tvingar) anställda tillbaka till kontoret?
För om chefer inte omfamnar nya sätta att bygga och leda team så drabbas produktiviteten, kreativiteten och de anställdas välmående. Då är det ofta lättare att tänka att vi ska försöka få alla tillbaka till kontoret.
Det kommer inte fungera. Flexibilitet, något jag personligen värderar högt, är en av de sakerna som får människor att både må bra och vilja jobba kvar. Och om företag ska kunna konkurrera behöver de titta bortom Sveriges gränser när de anställer. På samma sätt som många svenskar hittar mer attraktiva jobbmöjligheter för utländska företag, fast ändå kan bo kvar i Sverige. Eller någon helt annanstans för den delen.
Ett nytt mindset
Det som i stället behövs är ett mindset hos framtidens chefer som omfamnar globala team, grundat i starka kärnvärden och en inkluderande kultur.
För de som jobbar på remote first-företag handlar det om saker som att bygga en unik och stark remote first-kultur, schemalägga check-ins ofta och att planera fler tillfällen där alla kan ses i verkligheten.
Men för merparten av chefskåren, som inte jobbar på så kallade remote first-företag utan på mer traditionella företag, handlar det snarare om att leda ett förändringsarbete.
Du kommer behöva inspireras av remote first-företagens sätt att arbeta och puffa företaget i den riktningen, samtidigt som du har respekt för företagets arv som ofta är djupt rotat lokalt, fysiskt och i en helt annan tidsålder.
Är du redo för det? Jag tror att du, som jag, inser att det är nödvändigt med den här förändringen.
Vi har inget val – framtiden kräver det av oss.
Daniel Eisenberg
Läs mer på HR-nytt:
Delade värderingar viktigare än någonsin
En ledares viktigaste uppgift – få anställda att må bra
Om Daniel Eisenberg
Daniel är Sverigechef för HR-plattformen Deel, och har över 20 års erfarenhet från tech-industrin. Han bor med sin familj på Lidingö, men kom nyligen tillbaka från Kenya där han tillbringade ett år med familjen och ledde sitt team som var hundratals mil bort.
Daniel Eisenberg är passionerad kring den globala arbetsmarknaden och de möjligheter distansarbete erbjuder.