När hon var klar hade vi en kort frågestund.
- Hörde jag dig rätt när du sa att chefen ska lyfta ett dåligt beteende så att alla hör?
- Ja, du hörde rätt
- Men jag har ju lärt mig att man ska kritisera i enrum och berömma i sällskap?
- Ja, du har lärt dig fel.
- Hoppsan!
- Tänk dig att någon beter sig illa mot någon annan på ett möte. Personen använder härskartekniker som att förlöjliga, avbryta eller osynliggöra en kollega. Om du som chef väntar tills efteråt med att kritisera personen kommer alla i rummet att tro att beteendet är ok. Det skapar en kultur som du inte vill ha.
Åsa är något på spåren.
Åsa är klok.
Jag gillar Åsa.
Jag inser också att jag ofta gör just så. Ta till exempel när jag hälsar på någon (alltid en man) som kör skruvstädsgreppet när de tar mig i hand. Direkt säger jag: ”Oj vad stark du är” eller ”Wow, du tar verkligen i när du hälsar.” Genast släpper de på järngreppet. De är avslöjade. Då är det inte lika roligt. Eller som när jag var på en fest där en person jag inte kände kom med gliringar åt mitt håll vid flera tillfällen. Till slut sa jag: ”Det där var femte gången som du försökte trycka till mig. Vad är det du vill uppnå?” Omedelbart slutade han.
Berömmet då? Det ska man väl ändå fortsätta med när alla hör på eller? Nej inte alltid.
Tänk dig att du pratar med en medarbetare i enrum. Du berättar att du såg hur hon hjälpte en stressad kollega och hur mycket du uppskattade det. Tror du hon blir mindre glad för att du gjorde det bara till henne? Det tror inte jag. Allt måste inte blåsas upp till ”Månadens anställde”.
Du kan till och med göra det som en tvåstegsraket. Börja med att berömma henne själv och sedan låta andra veta hur bra hon betedde sig. Och är det inte din medarbetare så säg de fina orden till hennes chef. Då blir berömmet dubbelt.
Så vänd på den gamla sanningen om att berömma i sällskap och kritisera i enrum. Den sanningens bäst-före-datum har gått ut.
Tack för att du läser mina tankar
//Antoni
Om Antoni Lacinai
Antoni Lacinai är en av Sveriges populäraste föreläsare med fokus på hur vi kommunicerar på arbetsplatsen. Han finns i skärningspunkten mellan ledarskap, kundbemötande och arbetsglädje och har skrivit 14 böcker och en stor mängd krönikor i olika tidskrifter och på LinkedIn. Ta den av fler tips och tankar på lacinai.se