Det är dags att sätta de anställdas behov i centrum
PUBLICERAD 6/9/2024
Lästid ca 3 min
Krönika

Det är dags att sätta de anställdas behov i centrum

Inställningen till hybridarbete har varit en viktig punkt på agendan för många företagsledare och personalchefer ända sedan pandemin tvingade arbetstagare världen över att arbeta hemifrån.

När vi sedan har gått tillbaka till vanliga arbetsförhållanden, visar SCBs undersökning för 2023 att 4 av 10 svenskar arbetar enligt en hybrid modell där man kombinerar arbete på kontoret med arbete hemifrån.


Tiden då anställda satt vid sina skrivbord
från 9.00 till 17.00 är förbi.


Sättet vi arbetar utvecklas i takt med den tekniska utvecklingen, och därför är det viktigt att komma ihåg att det är arbetsgivarnas ansvar att tillhandahålla lösningar som överbryggar klyftan mellan virtuella och fysiska team. Även om många företag numera kräver att de anställda återvänder till kontoret några dagar i veckan, är det uppenbart att tiden då anställda satt vid sina skrivbord från 9.00 till 17.00 är förbi.

Därför måste arbetsgivarna sätta de anställdas behov i centrum, oavsett var de befinner sig. Det är inte längre bara en strategi - det är en nödvändighet. Med detta i åtanke, låt oss dyka djupare in i hur företag kan förbättra de anställdas upplevelse genom att sätta deras behov i det främre rummet.

Förbättrad kommunikation leder till starkare gemenskap

För att förena den digitala med den fysiska arbetsplatsen på ett smidigt sätt, där upplevelsen blir den samma oavsett om man är på kontoret eller hemma, måste man ställa höga tekniska krav i samband med konferenssamtal och andra typer av samarbetssessioner för hybrida arbetsgrupper.

Videokonferensfunktioner och AI-funktioner

Några exempel på hur man integrerar så kallat uppslukande teknik i arbetet är videokonferensfunktioner som uppmuntrar till videoavstämningar som bidrar till de anställdas välmående, samt AI-funktioner som underlättar vardagen och minskar tiden de behöver lägga på tidskrävande och ”tråkig” administration.

Dessa funktioner förbättrar inte bara samarbetet, kommunikationen och empatin, utan de bidrar också till att skapa en känsla av gemenskap bland de anställda, oavsett varifrån de arbetar.

Om företag inte kan hitta lösningar för att göra de anställdas arbetsmiljö mer uppslukande kommer de inte förmå att överbrygga avståndet mellan virtuella och fysiska medarbetare.

Hur man skapar en mer interaktiv upplevelse för hybrida medarbetare

AI-förbättrade kameror och bättre högtalaralternativ gör det lättare för anställda som är virtuellt uppkopplade att se och höra tydligt, vilket i sin tur hjälper dem att bidra till arbetet på ett drivkraftigt sätt.

Interaktiv teknik gör det också möjligt för personalen att lära sig på ett mer effektivt och interaktivt sätt, där de anställda kan delta i simuleringar som förbättrar utbildningar, introduktioner och den övergripande kommunikationen under utbildningarna.

Företag bör sträva efter att förse sina anställda med AI-driven teknik och verktyg som inte bara är utformade för att öka kapaciteten hos dagens distans- och hybridarbetare, utan också för att stärka samarbetet på arbetsplatserna. Det är upp till varje arbetsgivare att öppna upp möjligheterna för vad tekniken kan göra för att få till en bättre arbetsplats och en bättre teamupplevelse.

Stärk engagemanget och känslan av inkludering bland de anställda

Dagens hybrida arbetsmiljöer har också resulterat i att företagsledare måste arbeta hårt med att upprätthålla engagemanget bland sina anställda. Med ett aktivt och meningsfullt medarbetarengagemang kan företag minska känslan av isolering eller utbrändhet hos den personal som arbetar på distans. När personalen känner sig mer delaktig känner de sig också mer uppskattade.

Att hantera medarbetare på distans och arbeta med personal spridd över hela världen är fortfarande en central uppgift för IT-chefer, och faller i allt högre grad på IT-avdelningarnas ansvar. Eftersom mer än hälften av IT-cheferna investerar i digital transformation, bör både arbetsgivare och anställda efterfråga rätt tekniska verktyg som inte bara uppfyller minimikraven utan ger den flexibilitet och anpassningsförmåga som krävs.

Inkludering leder till nöjda medarbetare

Genom att sätta människan i centrum kan arbetsgivare förbättra de anställdas upplevelser och få dem att stanna kvar i företaget. Då den hybrida arbetsplatsen kommer att vara aktuell under en lång tid framöver, blir inkluderande medarbetaraktiviteter viktiga för att driva på såväl innovation som en positiv företagskultur.

Om man prioriterar teknik som överbryggar den fysiska gränsen mellan dem som arbetar från kontoret och dem som arbetar hemifrån, kan anställda få möjlighet att sömlöst ansluta, kommunicera och samarbeta på bästa möjliga sätt.

Detta kommer göra dagens hybrida arbetsplatser mer inkluderande, på ett sätt där varifrån man arbetar inte har någon effekt på graden av samhörighet och trivsamhet på jobbet. Vägen till välfungerande arbetsplatser, där de anställda gynnas snarare än drabbas av effekterna av hybridarbete finns framför oss, det gäller bara att ge de anställda de verktyg som behövs för att nå fram.

Daniel Lindberg, Sverigechef på Lenovo