Levnadskostnader har seglat upp som det största orosmomentet bland unga vuxna i Sverige. Oro över brottsligheten i samhället är också hög och mer utbredd bland yngre generationer i Sverige än i utlandet.
"Millennials och Generation Z brinner för sociala frågor och vill jobba hos arbetsgivare som kan hjälpa dem göra skillnad. Företag som aktivt lyssnar och adresserar de problem och utmaningar som dessa generationer ser kommer ha en större chans att attrahera medarbetare framöver." - Josefine Liljeqvist, partner på Deloitte.
Fokus för arbetsgivare
Studien belyser de fokus arbetsgivare bör ha för att Millennials (personer födda mellan 1983-1994) och Generation Z (personer födda mellan 1995-2003) ska trivas på arbetet och känna att de bidrar till en positiv samhällsförändring. Årets studie belyser områden som:
- Flexibelt arbete.
- Hållbarhet.
- Mångfald och psykisk hälsa.
Ökad stress över personlig ekonomi
- 34 procent av Millennials och 24 procent av Generation Z rankar levnadskostnader som det problem de känner sig mest stressade över bland de svenska svarande.
- Även på global nivå är oron stor. 42 procent av Millennials och 35 procent av Generation Z rankar levnadskostnader som det största orosmomentet.
För att klara av att betala sina utgifter har mer än sex av 10 respondenter som tillhör Generation Z och en tredjedel av Millennials i Sverige ett del- eller heltidsjobb utöver sitt primära jobb.
"För ett år sedan var levnadskostnader inte ens med på topp-fem-listan över problem som unga svenskar kämpade med, även om det länge har rankats i topp i den globala undersökningen. Men med stigande kostnader och minskade reallöner är det föga förvånande att det blivit ett orosmoment även här." - Josefine Liljeqvist.
Stor oro över brottslighet
Även oro över brottslighet biter sig fast på en hög nivå. Oron är större i Sverige än i utlandet.
I den globala undersökningen rankar endast 17 procent av Generation Z och 18 procent av Millennials brottslighet som största problem. Andelen i Sverige är 25 respektive 26 procent.
Om undersökningen
Studien 2023 Gen Z and Millennial Survey är den tolfte upplagan av rapporten. Årets upplaga är baserad på svar från 22 000 respondenter, varav 300 i Sverige. Undersökningen genomfördes mellan november 2022 och mars 2023.