Bekräfta rätt beteende
Ett av de mest effektiva sätten att få medarbetare att göra det ni kommit överens om är att skippa kritiken ett tag. I stället kan du lägga fokus på att bekräfta det rätta agerandet. Uppmärksamma när saker blir gjorda, vad som blev korrekt - helst när medarbetaren gör något mer än hen brukar – och tacka för det. Genom att medarbetaren känner sig bekräftad blir de också mer öppna för en beteendeförändring och kommunikationen mellan er blir bättre inför nästa uppgift.
Lär känna medarbetaren
Det är bra att tänka på att det är svårt att kräva beteendeförändringar innan du känner din medarbetare ordentligt. Därför är det viktigt att skapa en god relation redan från början genom att ställa frågor och vara nyfiken. Innan du träffat medarbetaren ett flertal gånger är det ingen idé att börja ställa krav. Ägna i stället den tiden för att reda på vad som motiverar dem och hur de föredrar att jobba i ert samarbete. Annars finns det risk att du bara bidrar till stress och förvirring.
Vill du lära dig fler verktyg för att få saker att bli gjorda?Här hittar du mer om utbildningar i OBM/BBS
Är det du ber om realistiskt?
Ett fel många ledare gör är att be om för mycket, vilket är lätt hänt när vi vill se snabba resultat. Genom att skapa mindre delmål hjälper du medarbetaren hitta till rätt beteende. Be dem föreslå någon förändring som de själva har funderat på, som skulle kunna lösa det problem du ser. Tydliggör också hur du som chef skulle kunna stötta dem i detta. Genom att hjälpa dem välja något enkelt – före något stort och svårt – blir beteendeförändringen enklare.
Skapa förutsättningar för god prestation
Många chefer blir frustrerade över att se medarbetare underprestera när de vet att de kan bättre. Då är det bra att fundera över vad du som chef lägger i just begreppet ”underprestation”. I vissa fall är måtten objektiva och konkreta, men ibland saknas objektivitet och det kan röra sig om en syn på medarbetaren som oengagerad eller lat. För att ta tag i problemet behöver du formulera vad det är du vill att personen ska göra mer av. Kanske kan de göra det på ett nytt sätt och behöver då kompetensutveckling eller träning?
Eller så saknas det praktiska förutsättningar för att göra rätt och hur kan du som chef i så fall påverka dessa hinder? Vissa personer behöver ännu mer bekräftelse eller få komma i kontakt med resultatet av sina ansträngningar, för att öka motivationen.
Följ upp ofta
Ett sista tips är att följa upp och stämma av hur det går för medarbetaren. Är det avgörande att uppgiften blir gjord i rätt tid, följ upp ofta – gärna dagligen. Små uppgifter som följs upp blir ofta gjorda i högre grad än stora uppgifter som följs upp sällan.
Vill du lära dig fler verktyg för att få saker att bli gjorda?
Här hittar du mer om Martin Carlströms och Leif E Anderssons utbildningar i OBM/BBS
Om Martin och Leif
2008 startade Leif E Andersson landets första specialistutbildning i OBM. Specialistutbildning heter det för att utbildningen är godkänd av Sveriges Psykologförbunds Specialistråd som vidareutbildning för psykologer som vill vidareutbilda sig till specialistpsykolog. 2021 slog Leif E Andersson och Martin Carlström ihop sina påsar, Martin hade tidigare utbildat i OBM i Malmö.
OBM är en förkortning för Organizational Behavior Management som är beteendeanalys tillämpat på organisationsutveckling och ledarskap. Det handlar om varför vi beter som vi gör och hur man påverkar det. Grunden för all form av förändringsarbete är beteendeförändringar. Alla modeller, teorier, strategier, planer med mera behöver alltid till slut omsättas i beteenden hos människor.
BBS är en förkortning för Behavior Based Safety och är OBM tillämpat inom säkerhetsarbete.