AI och rekryterings-marknadsföring revolutionerar sättet att rekrytera på
Foto: Sara Sjölund
PUBLICERAD 11/10/2024
Lästid ca 4 min
Intervju

AI och rekryterings-marknadsföring revolutionerar sättet att rekrytera på

När Talentech förvärvar det svenska bolaget Jobtip skapar de tillsammans en ny plattform. Sara Sjölund, landschef för Talentech i Sverige berättar i en intervju om hur förvärvet kan komma att påverka rekryteringslandskapet.

Rekryteringsmarknadsföring är en strategi som företag använder för att attrahera och engagera potentiella kandidater genom att tillämpa marknadsföringsmetoder i rekryteringsprocessen.

Genom att kombinera över 20 års rekryteringsdata med AI-teknik, skapar Talentech och Jobtip en ny plattform som ökar möjligheten för företag att nå ut till rätt kandidater.

Ni har förvärvat svenska Jobtip. Vad ser du för möjligheter i det?

Förvärvet av Jobtip ger oss på Talentech en unik möjlighet att erbjuda våra kunder en mer komplett lösning inom rekrytering från en plattform. Genom att kombinera Talentechs data och system med Jobtips specialistkunskaper inom rekryteringsmarknadsföring kan vi hjälpa företag att nå kandidater på ett mer träffsäkert och kostnadseffektivt sätt.


En av de största utmaningarna är att attrahera rätt kandidater,
särskilt när cirka 80 % av arbetskraften klassas som passiva.


Vi blir kundens mediarådgivare och erbjuder kostnadsfri konsultation för hur man kan hantera sin rekryteringsmarknadsföring. Det här betyder att våra kunder nu kan dra nytta av automatiserade och riktade annonser som når passiva kandidater där de faktiskt är, framförallt på sociala medier. För våra kunder innebär detta en större talangpool att rekrytera från och en mer tidseffektiv rekryteringsprocess.

Vad ser du som den största utmaningen för företag när de ska attrahera och rekrytera kandidater?

En av de största utmaningarna är att attrahera rätt kandidater, särskilt när cirka 80 % av arbetskraften klassas som passiva – de letar inte aktivt efter jobb. Här krävs det att företag tar ett mer strategiskt grepp på rekrytering och ser det som en form av marknadsföring.

Att nå rätt talanger kräver att man använder de rätta kanalerna, som sociala medier och nischade plattformar, och att man är proaktiv i hur man kommunicerar sitt arbetsgivarvarumärke. Våra verktyg hjälper företag att enkelt hantera denna utmaning genom att automatisera och effektivisera processen, vilket sparar både tid och resurser.

Berätta om rekryteringsmarknadsföring. Vad är det i praktiken?

Rekryteringsmarknadsföring handlar om att använda marknadsföringsmetoder för att attrahera talanger. Det är en strategisk metod där företag skapar målgruppsanpassade budskap och riktade kampanjer för att nå rätt kandidater, ofta genom digitala kanaler som sociala medier.

I praktiken innebär det att man, istället för att bara lägga ut en jobbannons, aktivt marknadsför sitt arbetsgivarvarumärke och sina lediga tjänster där kandidaterna faktiskt befinner sig. Genom Jobtips plattform kan våra kunder enkelt automatisera och personifiera sina rekryteringskampanjer, vilket ger dem möjlighet att fokusera på att bygga relationer med talanger och samtidigt öka träffsäkerheten i sina annonser.

Vad kan AI och avancerade analysverktyg ge för fördelar i en rekrytering?

AI och avancerade analysverktyg ger våra kunder ett kraftfullt verktyg för att förbättra sin rekryteringsstrategi. Med hjälp av AI kan vi analysera stora mängder rekryteringsdata för att identifiera vad som fungerar bäst för att attrahera rätt kandidater. Detta innebär att företag får datadrivna rekommendationer om allt från hur en jobbannons bör utformas till vilken kanal som är mest effektiv. Denna precision ökar chansen att nå rätt kandidater snabbare och mer kostnadseffektivt.

Dessutom ger vår lösning möjlighet till snabb publicering och automatisering av annonser via Jobtips plattform, vilket sparar tid och resurser för HR-avdelningarna. Det är ett stort steg mot en mer träffsäker och skalbar rekrytering som gynnar alla inblandade.

Berätta om dig själv. Vem är Sara Sjölund?

Har en bakgrund som Civilekonom med många års erfarenhet i ledande roller såväl som kundnära roller. Service och sälj går hand i hand för mig, det har alltid handlat om att lösa ett problem utifrån kundens behov eller visa kunden på möjligheter som kan skapa värde som kunden kanske inte ens känner till.

Har själv jobbat med rekrytering i många år och sett utmaningarna som finns för HR och rekryterande chefer att hitta rätt talanger. Många gånger är det de passiva kandidaterna som företag vill nå ut till och det har varit både svårt och tidskrävande. Med vår lösning nu så kan jag stolt säga att vi hjälper HR och rekryterande chefer att förenkla möjligheten att nå just dessa kandidater.

Annika Hegardt


Om Talentech

Talentech är en HR-plattform, som erbjuder en integrerad lösning av hela medarbetarresan från att attrahera medarbetare till rekrytering, onboarding, talent management och behålla personal till offboarding. Talentech har kontor i 7 länder med cirka 200 medarbetare från över 30 nationaliteter. Varje år hanterar Talentech mer än 10 miljoner ansökningar från kandidater och cirka 350 000 årliga rekryteringar. Mer än 2 500 företag och organisationer använder Talentechs plattform som har totalt över 600 000 användare.

Om Jobtip

Jobtip har sedan 2014 varit en pionjär inom rekryteringsmarknadsföring och rekrytering via sociala medier och hjälper företag att attrahera och rekrytera rätt kandidater. Med innovativ teknologi och en plattform för rekryteringsmarknadsföring automatiseras och effektiviseras distributionen av platsannonser på digitala medier.

Genom att integrera teknologi och kreativitet erbjuder Jobtip en komplett flerkanalslösning som gör det ännu mer effektivt för kunderna att annonsera på rätt kanaler. Jobtip grundades 2014, har sitt huvudkontor i Göteborg och har idag över 3 000 kunder över hela Europa.