Oddwork har sedan starten utmanat gamla sanningar och vi fortsätter att gå vår egen väg. Kandidater idag beter sig mer och mer som konsumenter, det vill säga de shoppar efter jobb på ett helt annat sätt än förut. Vi har länge vetat att arbetsgivarvarumärket är en oerhört viktig del i en lyckad och strategiskt rätt rekrytering. Att vara det enda svenska kombinerade employer branding- och rekryteringsbolaget gör att vi har en unik position i branschen – vi har en fot i kandidatmarknaden och en annan hos rekryterande chefer där vi har djup förståelse för vad som gör dem attraktiva för rätt kandidatmålgrupp.
Daniella Ravan, CEO, Oddwork Sweden
Daniella:s två tips för att lyckas med era rekryteringar:
- Hitta det som gör er unika – på riktigt!
För att lyckas idag behöver bolag mer än någonsin hitta det som gör dem unika och får dem att sticka ut på kandidatmarknaden. Med unikt menar jag något som faktiskt går att visa upp och bygga in i ett varumärke. Oavsett om företagets styrka är teamet eller tjänsterna ni levererar – berätta om detta och säkerställ att ni verkligen skiljer er från konkurrenterna. - Lär känna er kandidatmålgrupp
Här får vi inte falla i fällan att tro att alla kandidatmålgrupper finner samma saker attraktiva. En ekonomiansvarig, en säljare, en utvecklare eller en brandinspektör motiveras antagligen av olika typer av förmåner och förutsättningar. Inför en viktig rekrytering behöver du som bolag och som rekryterare sätta dig in i hur dina potentiella kandidater tänker och vad de värderar utifrån sina unika roller. Ett tips är att intervjua befintliga anställda inför en rekrytering, om möjligt, som har liknande roller på bolaget idag. Vad attraherar dem?
I årets Recruitment Awards tävlade över 620 bolag och bolagsledare i tolv kategorier. Segrande ur kategorin Årets Rekryteringsföretag gick Oddwork med motiveringen: Genom att öka kunskapen hos sina kunder om hur viktig företagskultur är för att attrahera rätt kandidater har årets vinnare verkligen bidragit till en utveckling av hela branschen".
Recruitment Awards
Recruitment Awards grundades 2020 med ambitionen att lyfta fram rekryterings- och bemanningsbranschens främsta aktörer. I år arrangerades tävlingen för fjärde året i rad. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma de aktörer i branschen som gjort en utmärkande insats, exempelvis via innovationer till att höja kvalitet och kompetens, kommunikation eller ledarskap.
Recruitment Awards syftar således till att både möjliggöra nätverkande mellan branschens olika aktörer, parallellt som både företag och personer får det erkännande de förtjänar.