När AI tar hand om den vardagliga kommunikationen eller snabba frågor, kan vi få mer tid att engagera oss i meningsfulla och personliga interaktioner. I en mänsklig interaktion får vi den viktiga kontakten för empati, kreativitet och en autentisk dialog som AI inte riktigt kan matcha.
Anställda och chefer är oense
En ny undersökning från Workday visar att anställda och chefer är oense om behovet av mänsklig interaktion i takt med att AI-användningen ökar.
- 82 % av anställda globalt tror att behovet av mänsklig interaktion och kontakt kommer att öka.
- Endast 65 % av cheferna delar denna uppfattning.
Behovet ökar av en ny typ av ledarskap
Den här klyftan pekar, enligt Karin Hagman, Nordenchef på Workday, på ett kritiskt problem som gör det svårt att behålla topptalang/högpresterande (särskilt genZ) och på behovet av en ny typ av ledarskap där cheferna har ett minst lika högt mått av empati som de anställda.
För dessa typer av ledare, som Karin Hagman tror kommer att efterfrågas allt mer, bör AI mer ta över rollen gällande det krassa, faktabaserade och strikt resultatinriktade medan de själva gör bäst i att fokusera på mjukare värden.
Ur studien
- 81 % av deltagarna uppger att AI påverkar vilka färdigheter som krävs för deras jobb.
- De tre främsta användningsområdena för AI är dataanalys (51 %) bedrägeridetektering och säkerhetsövervakning (43 %) HR och rekrytering (39 %)
- 82 % av medarbetarna tror att behovet av mänsklig interaktion kommer att öka i takt med att AI-användningen intensifieras, men endast 65 % av cheferna delar denna uppfattning.
Läs mer på HRnytt:
Välbefinnande bland anställda viktig drivkraft
Om undersökningen
Undersökningen från Workday är genomförd i 22 länder inklusive Sverige och inkluderar 2500 bolag, absoluta merparten med en omsättning över en miljard. 59 % anställda och 41 % chefer varav 20 % högsta ledning/C-level, 9 % vd.