Årets Employer Branding Företag 2024
PUBLICERAD 17/10/2024
Lästid ca 4 min
Intervju

Årets Employer Branding Företag 2024

Den 9 oktober på Stora Karriärdagen 2024 på Berns Salonger tog Lantmännen hem priset som Årets Employer Branding Företag. Linda Siljemark, ansvarig för employer branding på Lantmännen berättar om ledarskapets roll, den övergripande kulturen och delar med sig av sina bästa tips.

Ni har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024. Vad tror du är de viktigaste faktorerna bakom er framgång?

De viktigaste faktorerna är att vi har ett väldigt starkt engagemang hos, och gemenskap bland, våra medarbetare. Även om Lantmännen består av flera olika verksamheter inom olika branscher, så har vi ett gemensamt syfte och mål – från jord till bord. Genom vår bredd kan vi också erbjuda många olika roller och möjligheter för våra medarbetare.

Vi har också ett starkt internt samarbete mellan HR, marknad och kommunikation där employer branding tillhör det senare. Vi jobbar aktivt med att lyssna in hur vi uppfattas av omvärlden och potentiella medarbetare. Viktiga faktorer tror jag också är Lantmännens drivande engagemang i hållbarhet, innovation och att vi spelar en viktig roll i samhället, till exempel inom svensk livsmedelsförsörjning.


Vi har en ledarskapskultur som betonar lyhördhet,
ansvarstagande och att skapa möjligheter för utveckling.


Vilken roll har ledarskapet spelat för att skapa en attraktiv arbetsmiljö?

Ledarskapet är oerhört viktigt för att kunna skapa en attraktiv arbetsmiljö och externa undersökningar visar också att det är en avgörande parameter för hur man trivs och kan utvecklas på jobbet.

Vi har en ledarskapskultur som betonar lyhördhet, ansvarstagande och att skapa möjligheter för utveckling. Lantmännen har flera utvecklingsprogram för våra ledare, allt från basutbildning för nya ledare, till olika verktyg som stöd i ledarskapet, till mer specialiserade utbildningar och program där man coachas i sitt ledarskap. Ett inspirerande ledarskap gör det möjligt för oss att attrahera talanger – och få dem att stanna, trivas och utvecklas.


"Ett av våra värdeord är öppenhet och
jag upplever att det verkligen är så."


Hur skulle du beskriva den övergripande kulturen?

Jag skulle beskriva den som väldigt hjälpsam och värderingsstyrd. Och att våra värderingar – öppenhet, helhetssyn och handlingskraft – känns av i verksamheterna. Vi samarbetar mot gemensamma mål, där varje individ bidrar till en helhet som skapar företagets framgång.

Genom att vi finns i hela värdekedjan så är också samarbete, öppenhet gentemot varandra och att vi har hela Lantmännen i åtanke en förutsättning för att vi ska nå våra mål. Jag tycker det känns som att alla är "med på tåget" och att vi alla känner att det vi gör, gör skillnad och är meningsfullt.

Hur uppmuntrar ni öppen kommunikation och samarbete mellan medarbetare och ledning?

Ett av våra värdeord är öppenhet och jag upplever att det verkligen är så. Det är högt i tak, inga stängda dörrar eller något man inte kan fråga. Till exempel så har vi flera gånger om året en presentation av våra resultat, där vår vd och CFO finns tillgängliga för alla typer av frågor, högt som lågt.

Vad är ditt viktigaste råd till andra arbetsplatser som vill prioritera sina medarbetares välbefinnande och utveckling?

Viktigt är att försöka skapa en miljö där vi tänker på att vi är varandras arbetsmiljö och hur vi tillsammans faktiskt är de som skapar engagemang och trivsel, men även utveckling genom ett utbyte mellan medarbetare.

Att vara lyhörda gentemot medarbetare, våga och få tillåtelse att testa nya vägar och idéer. Och det behöver inte alltid vara de stora sakerna som efterfrågas, utan det kan vara de små sakerna som betyder mycket för medarbetaren. Men medarbetarna måste också själva ta ett ansvar för sin utveckling och visa att man vill framåt.

Berätta om dig själv. Vem är Linda Siljemark?

Jag är född och uppvuxen i Norrland, utbildad civilekonom med inriktning marknadsföring. Jobbat länge inom marketing, men även med rekrytering. På Lantmännen har jag ansvar för employer branding sedan början på 2019.

Annika Hegardt


Om Karriärföretag och nomineringsprocessen

Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare.

Prisutdelningen

Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström.

Prisdefinition

Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare.

Nominerade och vinnare

Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida.

Lantmännens karriärsida

Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida.