Andelen AI-strategier ökar – men hälften investerar fortfarande utan riktlinjer
Trots att nästan hälften av svenska företag (48%) har investerat i generativ AI, visar en ny undersökning att endast drygt en tredjedel (36%) har en tydlig AI-strategi på plats. Undersökningen, som genomfördes bland 300 företagsledare av Inqvita på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik, ger en inblick i det svenska näringslivets arbete med AI och teknologins tillämpningar.
Enligt resultatet är andelen företag som har investerat i generativ AI nästan oförändrad jämfört med en liknande undersökning förra året. Samtidigt har antalet företag med en strukturerad AI-strategi ökat markant – från 22 procent för ett år sedan till 36 procent i den senaste mätningen. Detta tyder på att fler företag inser vikten av en genomtänkt plan för att kunna dra nytta av den snabbt växande teknologin, även om många fortfarande verkar vara i ett tidigt skede.
- Det är positivt att andelen företag med AI-strategi har ökat eftersom det är nyckeln till att skapa verkligt affärsvärde med lägre risk. Jag rekommenderar företag att börja med en stabil datagrund, överväga mindre AI-modeller och ha en ansvarsfull AI-strategi, säger Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.
Analys och innehåll toppar listan
Bland de svenska företag som redan investerat i generativ AI är det främst dataanalys och innehållsskapande som står i fokus. Runt 40 procent av företagen uppger att de använder tekniken inom dessa områden, enligt en ny undersökning. Chatbotar och AI-agenter är också vanliga tillämpningar, men i något mindre utsträckning – cirka 30 respektive 20 procent.
Målen med AI-satsningarna är brett fördelade: företagen vill minska kostnader, förbättra kundupplevelsen, stärka konkurrenskraften och driva innovation. Alla dessa drivkrafter anges av mellan 40 och 50 procent av de tillfrågade cheferna.
När det gäller investeringarnas omfattning har majoriteten av företagen hittills satsat upp till 20 miljoner kronor. Ett av fem företag har lagt mellan 21 och 100 miljoner, medan endast 3 procent har gått över 100 miljoner kronor i investeringar.
Svenska företag splittrade
Fyra av tio företag planerar inga investeringar i generativ AI under året. Nästan lika många – 29 procent – planerar satsningar på upp till fem miljoner kronor. En fjärdedel av företagen räknar med investeringar mellan fem och 20 miljoner kronor, och en liten grupp (5 procent) siktar ännu högre. Endast 0,3 procent uppger att de kommer att investera över 100 miljoner kronor.
Trots den växande användningen av AI saknar alla företag i undersökningen tydliga riktlinjer för tekniken. Drygt hälften (57 procent) säger att de planerar att ta fram sådana, medan 41 procent inte ser något behov alls. Från experthåll höjs nu varningar för att avsaknaden av strategiska ramar kan leda till juridiska och affärsmässiga risker.
- Utan tydliga riktlinjer för generativ AI riskerar organisationer att hamna i juridiska och affärsmässiga problem samt även ett minskat förtroende hos kunder, anställda och investerare. Strategisk styrning är avgörande för att tekniken ska skapa värde och inte problem, säger Dan Sommer.
Om undersökningen
Undersökningsföretaget Inqvita har fått 301 svar från personer som har en ledande befattning på svenska företag. Svaren samlades in under perioden 28 maj till 3 juni 2025, på uppdrag av Qlik. 17 procent av företagen har fler än 250 anställda, 38 procent upp till 10 anställda, medan antalet anställda hos övriga företag ligger däremellan.
Om Qlik
Qlik omvandlar komplexa datalandskap till handlingsbara insikter som driver strategiska affärsresultat. Med över 40 000 globala kunder. erbjuder de avancerad AI/ML, dataintegration och analys.
Qlik utmärker sig inom dataintegration och styrning och erbjuder lösningar som fungerar med olika datakällor. Intuitiv analys från Qlik avslöjar dolda mönster och ger team möjlighet att lösa komplexa utmaningar.