Ny handbok om mens och klimakteriet - Så kan HR göra skillnad
Foto: Ellika Henriksson
PUBLICERAD 18/10/2024
Lästid ca 4 min
Intervju

Ny handbok om mens och klimakteriet - Så kan HR göra skillnad

Idag på Internationella Klimakteriedagen den 18 oktober lanserar organisationen MENSEN en forskningsbaserad handbok som ska hjälpa arbetsgivare och HR-funktioner att enkelt integrera mens- och klimakteriefrågor på arbetsplatsen. Rebecka Hallencreutz och Josefin Persdotter, som har jobbat i projektet, berättar mer om bakgrunden i en intervju för HRnytt.

Målet med handboken är att minska stigmat kring mens och klimakteriet och därmed minska sjukfrånvaro, stress och öka produktivitet på arbetsplatser.

Varför behöver vi en internationell klimakteriedag?

Vi behöver en internationell klimakteriedag för att öka medvetenheten kring klimakteriet och minska den tystnad och de tabun som omger ämnet. Många som genomgår klimakteriet upplever fysiska och psykiska symtom utan tillräckligt stöd. En temadag blir symboliskt viktigt för att bidra till synlighet av problematiken, ökad kunskap och öppnare samtal. Sen hoppas vi givetvis att ett uppmärksammande av klimakteriedagen inte bara är tomma ord och en engångsföreteelse, det måste följas upp av handling.


Vi hade identifierat ett tomrum och såg en stor efterfrågan.


Vad är bakgrunden till handboken?

MENSEN lade grunden för Ett MENSkligare arbetsliv redan 2018 och var först i Sverige med en sån här typ av verksamhet. Målet var kort sagt att uppmuntra arbetsplatser att bli bättre på att tillgodose de behov som kommer med menscykeln, och göra lämpliga anpassningar där det behövs. Vi hade identifierat ett tomrum och såg en stor efterfrågan, dessutom fanns det gott om liknande material i andra länder med lyckat utfall. 2018 började det som ett projekt där vi utformade utbildningspaket direkt till arbetsplatser. Nästa steg var att samverka med fackförbund och på så sätt nå ännu fler i arbetslivet.

Under 2024 har vi vidareutvecklat Ett MENSkligare arbetsliv och dels integrerat mer om klimakteriet, dels tagit fram riktat material till HR och ledningspersoner. Handboken är framtagen utifrån aktuell forskning, undersökningar och rapporter från olika yrkesgrupper, erfarenheter av fungerande projekt, och i samarbete med HR konsult och medicinsk expertis inom mens och klimakteriehälsa. I handboken finns t.ex. kopplingar till relevant lagstiftning, en exempelsamling om vilka typer av problem som kan förekomma och vilka åtgärder arbetsplatsen då kan sätta in, förslag på medarbetarundersökningsfrågor, och en MENSklig checklista för skyddsrond. Vi vill göra det lätt för HR att ta ett ordentligt grepp om de här frågorna.


Utan kunskap blir det svårt att föra dialog med medarbetare
eller kollegor som har besvär av mens eller klimakteriet.


Varför är det viktigt att rikta sig till HR i den här frågan?

Det är viktigt att kunskap finns i alla delar av en organisation, men HR har en sådan nyckelfunktion i att säkerställa en hållbar arbetsmiljö där medarbetare trivs och mår bra. Utan insikt om vilka problem som finns är det mycket svårt att göra lämpliga riskbedömningar, hitta lösningar och ta fram effektiva anpassningar. Utan kunskap blir det också svårt att föra dialog med medarbetare eller kollegor som har besvär av mens eller klimakteriet.

Under de åren som MENSEN arbetat med arbetsmiljöfrågor har vi mött många som på olika sätt begränsat arbetslivet på grund av ohälsa kopplat till mens eller klimakteriet. En vanlig önskan är att mötas av mer stöd och förståelse från HR och ledning på ens arbetsplats. Även aktuella undersökningar understryker HR:s viktiga och efterfrågade roll i att bryta den tystnadskultur och tabu som finns.

Har ni några enkla tips för den arbetsplats som snabbt vill komma igång?

Alla verksamheter har olika förutsättningar såklart, men här kommer med 5 snabba tips för den som vill sätta igång direkt.

  1. Se över toaletterna - är de rena, finns det rinnande vatten, tvål och papperkorgar, är de trygga att använda och finns en rutin för städning.
  2. Erbjud olika mensskydd eftersom det finns olika preferenser. Om de inte går att ställa fram vid toaletterna kan ni ha en skylt som hänvisar till var det finns.
  3. Tänk på arbetsbelastning och schemaläggning. Har ni tid att ta rast och korta pauser vid behov, hur gör vi vid ensamarbete och är det tydligt kommunicerat vad som gäller?
  4. Har ni ett öppet och stöttande samtalsklimat där ni kan prata om mående, kan be om hjälp och är schyssta mot varandra. Självklart ska ingen tvingas prata om mensbesvär eller någon annan typ av ohälsa mot sin vilja, men sträva efter en kultur där alla som behöver stöd känner att de kan be om det.
  5. Lär er mer, både grundläggande generell kunskap om menshälsa och klimakteriet, men också inifrån verksamheten: vad finns det för problem, vilka lösningar önskas? Ta gärna hjälp av MENSENs kostnadsfria material för att komma vidare i förändringsarbetet! Det finns här.

Berätta kort om er själva

Vi grundade MENSEN tillsammans 2014, Rebecka har jobbat i organisationen som verksamhetsansvarig under många år och har varit drivande i att ta fram allt material inom Ett MENSkligare arbetsliv-konceptet. Josefin har skrivit den prisbelönta avhandlingen “Menstrual Dirt” och har jobbat på Chalmers med jämställdhetsintegrering innan hon började som projektmedarbetare i MENSEN i början av 2024.


Om MENSEN

MENSEN är en ideell förening som arbetar med MENSkliga rättigheter. Vi vill att alla som har mens har tillgång till mensskydd, kunskap om kroppen, en infrastruktur för att sköta mensen tryggt och hygieniskt, och att det ska finnas stöttande normer i samhället.