AI håller på att förändra arbetslivet i grunden, men många anställda ser med oro på framtiden. En färsk undersökning från analysföretaget IDC visar att 28 procent av europeiska företag upplever stora utmaningar i att hantera medarbetares rädsla för uppsägningar. 78 procent av anställda i USA och Europa förväntar sig att många av deras nuvarande arbetsuppgifter kommer att automatiseras inom två år.
AI kommer inte att ersätta alla jobb, men tekniken kommer att förändra arbetsuppgifterna.
Trots denna oro kommunicerar många företagsledare öppet att AI ska öka effektiviteten – ofta med en underförstådd innebörd att det också innebär personalminskningar. Det här är en farlig strategi. Talangerna som företag så desperat behöver för att kunna utvecklas kan snabbt tappa intresset för arbetsgivare som uppfattas som empatilösa och kortsiktiga. AI får inte framstå som ett hot, utan som en möjlighet – både för företag och dess anställda.
AI som rekryteringsverktyg, inte en skrämseltaktik
I stället måste beslutsfattare tänka långsiktigt. Hur de väljer att implementera AI kommer att bli avgörande för ryktet som arbetsgivare. Att se AI som ett verktyg för att skapa värde för både verksamhet och medarbetare kan vara en stor fördel när det gäller att locka till sig de främsta talangerna. Det handlar om att inkludera medarbetarna på resan, att tydligt kommunicera hur AI kommer att stödja dem och skapa en kultur där teknik ses som en partner – inte en konkurrent.
Den AI-drivna arbetsmarknaden kräver nya kompetenser
AI kommer inte att ersätta alla jobb, men tekniken kommer att förändra arbetsuppgifterna. Det innebär att framtidens arbetskraft behöver nya kompetenser. IDC:s undersökning visar att roller som "AI-orkestratörer" – ansvariga för att hantera samspelet mellan människor och AI – kommer att spela en viktig roll framöver. Specialister med kunskap inom digital affärsutveckling, AI-styrning och etisk användning av tekniken blir centrala för att säkerställa att AI skapar affärsvärde på rätt sätt.
För att möta dessa behov måste företag först kartlägga befintliga kompetenser och identifiera brister. De måste sedan bygga ramverk för kompetensutveckling som sträcker sig flera år framåt. Därtill behöver företagen satsa på en kombination av tekniska, analytiska och mänskliga färdigheter – som till exempel kritiskt tänkande, kreativitet och etisk AI-hantering.
Tre steg för att använda AI på rätt sätt
IDC rekommenderar tre viktiga åtgärder för att skapa trygghet bland befintliga och framtida medarbetare:
- Skapa en tydlig vision
AI ska presenteras som ett verktyg för att förbättra, inte ersätta, medarbetare. Tydliga budskap bygger förtroende. - Involvera medarbetarna
Låt dem testa AI-lösningar i praktiken. Det ökar förståelsen och visar på fördelarna i vardagen. - Satsa på kompetensutveckling
Identifiera tidigt vilka färdigheter som behövs och ge medarbetarna de verktyg och utbildningar de behöver för att känna sig trygga.
Genom att ha en inkluderande och långsiktig AI-strategi kan företag både öka sin innovationsförmåga och stärka sin position som attraktiva arbetsgivare. De företag som kommer att lyckas bäst är de som prioriterar sina medarbetare och ser AI som ett sätt att frigöra potential – inte som ett sätt att ersätta personal.
Claus Jepsen, Chief Product and Technology Officer, Unit4