Svenskar visar starkt stöd för inkludering
Allt fler företag drar ner på sina satsningar inom jämställdhet, inkludering och HBTQI-frågor – en utveckling som väcker kritik bland svenska folket. En ny rapport från 7-Eleven och Regnbågsfonden visar att 61 procent av svenskarna är negativa till att företag minskar eller avslutar sitt arbete med mångfaldsfrågor.
Rapporten Alltid Öppna, som presenteras för andra året i rad, bygger på en Sifo-undersökning och fokuserar på hur HBTQI-personer bemöts, bland annat i arbetslivet. Endast 14 procent av de tillfrågade är positiva till företagens tillbakadragande från mångfaldsinitiativ, varav 9 procent anser att det är en mycket bra utveckling.
– Utvecklingen vi har sett globalt, särskilt med USA:s enorma inflytande över hur människor förstår världen, är tydlig. Därför har det aldrig förr varit viktigare för företag att stå upp för mångfald och inkludering. Alla har vi någon form av närhet till HBTQI-communityn, vare sig det är via vänner, familj eller bekanta och en öppen och respektfull inställning är avgörande för att värna om trygghet, respekt och allas lika värde, säger Ulrika Westerlund, styrelseledamot i Regnbågsfonden.
Stöd för mångfald störst bland äldre och kvinnor
Det är framför allt äldre och kvinnor som uttrycker störst kritik mot företag som minskar sitt engagemang i mångfalds- och inkluderingsfrågor. Enligt rapporten Alltid Öppna anser 59 procent av personer i åldern 65–79 år att det är negativt när företag trappar ner sina satsningar, medan endast 10 procent i den gruppen ser utvecklingen som positiv.
Bland yngre mellan 18 och 29 år är stödet för minskade mångfaldsinitiativ något större – 20 procent uppger att de är positiva till företag som drar ner på exempelvis jämställdhets- och HBTQI-arbete. Könsskillnaderna är också tydliga: 23 procent av männen anser att det är bra att företagen minskar sina satsningar, jämfört med endast 6 procent av kvinnorna.
– Det är synd att se hur omvärlden just nu ifrågasätter mångfalds- och inkluderingssatsningar. På 7-Eleven vill vi vara en trygg och välkommen plats för alla och det är något vi kommer att fortsätta jobba för, och vi hoppas att andra företag gör detsamma. Nu är det viktigare än någonsin att vi tillsammans står starka mot hat och hot, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på 7-Eleven Sverige.
I förra årets Alltid Öppna-rapport tillfrågades även svenskarna om vikten av att deras arbetsplatser har egna mångfalds- och inkluderingspolicys. 51 procent ansåg att det var viktigt och samtidigt uppgav endast 33 procent att deras arbetsgivare arbetar aktivt mot diskriminering av HBTQI-personer.
Läs hela rapporten här
Om undersökningen
Rapporten är baserad på en riksrepresentativ Sifo-undersökning där 1052 personer i åldrarna 18-79 år intervjuades mellan den 12-15 maj 2025. Resultat från tidigare Sifo-undersökning, där 1010 personer i åldern 18–79 år intervjuades under perioden 20–23 maj 2024, har också inkluderats i rapporten.
Om 7-Eleven
7-Eleven har funnits i Sverige sedan 1984 och idag finns det 80 butiker i landet, främst i storstadsregionerna, där varje butik drivs av sin egen franchisetagare. 7-Eleven Sverige ägs av Reitan Convenience Sweden AB och driftsformen för konceptet är franchise.
Om Regnbågsfonden
Regnbågsfondens ändamål är att arbeta med finansiering till stöd för kompetenta organisationer och projekt i länder där regnbågspersoner diskrimineras, förföljs och dödas. Regnbågsfonden arbetar också med påverkansprojekt i Sverige i samarbete med andra organisationer.
För att stötta Regnbågsfondens viktiga arbete för HBTQI-personers rättigheter i världen kommer 7-Eleven Sverige att under 2025 donera 2 kronor för varje såld liten bryggkaffe under West Pride, Malmö Pride och Stockholm Pride till organisationen.