Trots att AI dominerar de globala framtidsagendorna saknas det fortfarande tydliga strategier och ansvarstagande i svenska företag. Färre än hälften av de svenska medarbetarna upplever att deras arbetsplats har en tydlig AI-strategi eller en företagskultur som främjar ansvarsfull AI-användning. Det visar en ny global rapport från University of Melbourne, framtagen på uppdrag av KPMG. I en internationell jämförelse av flera länder hamnar Sverige på plats 35 av 47.
- Svenska företag ligger långt efter i arbetet med att integrera AI som en strategisk fråga. Utan en tydlig AI-strategi riskerar svenska företag att hamna på efterkälken när världen ställer om till mer datadrivna affärsmodeller, säger Johanna Wind Wade, AI lead, KPMG Sverige.
Sverige tappar mark – saknar strategi för AI-framtiden
Medan världen rustar för en AI-driven framtid står Sverige kvar på perrongen. Bara drygt hälften av de svenska medarbetarna upplever att AI är en strategisk fråga på jobbet – betydligt lägre än i länder som Indien, Kina och Förenade Arabemiraten, där omkring 80 procent upplever att det finns ett tydligt strategiskt AI-stöd.
Inte ens i Norden håller Sverige jämna steg. Norge och Danmark rapporterar klart starkare AI-fokus i sina organisationer, medan Sverige – tillsammans med Finland – hamnar i bottenskiktet även i regional jämförelse.
Sverige placerar sig på plats 35 av 47 länder när det gäller AI-literacy – alltså anställdas förmåga att förstå, använda och ifrågasätta AI-system. När det gäller ansvarstagande styrning, med tydliga regler och tillsyn över AI-användningen hamnar Sverige på plats 30.
– För att vända denna utveckling är det avgörande att företagen satsar på kompetensutveckling och etablerar en tydlig strategi för hur AI ska användas inom organisationen, säger Johanna Wind Wade.
Om undersökningen
Undersökningen för Sverige, som omfattar 1 029 personer, ingår i en global undersökning med totalt 48 000 personer från 47 länder.
Undersökningen har gjorts av University of Melbourne på uppdrag av KPMG, med syftet att undersöka allmänhetens förtroende för och attityder till AI.
Om KPMG
KPMG är en global organisation av oberoende kunskapsföretag som utför kvalificerade tjänster inom revision, skatt, juridik och rådgivning. KPMG är verksamma i 143 länder och har över 265 000 partners och anställda.