Unga män använder generativ AI för att minska sin arbetsbörda i betydligt högre grad än kvinnor. Det visar en ny Sifo-undersökning på uppdrag av Solita.
Bland män i åldern 20 till 34 år uppger 12 procent att de använder AI för att arbeta mindre – mer än dubbelt så många som bland kvinnor i samma åldersgrupp, där motsvarande siffra är 5 procent.
Totalt säger 14 procent av svenskarna att de använder generativ AI i syfte att minska arbetsbördan. Bland män är andelen 17 procent, jämfört med 9 procent bland kvinnor. Trenden är särskilt tydlig bland män med låga inkomster, enligt undersökningen.
– För många är AI ett verktyg för att utvecklas och arbeta smartare. För andra kan det också vara ett sätt att effektivisera och undvika sådant som upplevs som mindre meningsfullt eller energikrävande. Det här visar att vi behöver fortsätta samtalet om hur AI används – och av vem, säger Niklas Liedholm, Head of AI / GenAI på Solita Sverige.
Lågavlönade män i topp
Män med låg inkomst utmärker sig i användningen av generativ AI för att minska arbetsbördan. Bland dem som tjänar under 30 000 kronor i månaden uppger 22 procent att de använder AI för att jobba mindre – klart högre än snittet i befolkningen, som ligger på 14 procent.
Framtidstron på AI är också starkare i gruppen. Hela 15 procent tror att AI inom fem år kommer att kunna ta över större delen av deras arbetsuppgifter, att jämföra med endast 3 procent bland svenskarna generellt.
– Undersökningen visar på tydliga skillnader i hur generativ AI används, beroende på kön och inkomst. Om AI ska bli en kraft för jämlikhet och kompetensutveckling behöver vi skapa mer rättvisa förutsättningar för hur tekniken tillämpas, säger Niklas Liedholm.
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 2–7 oktober 2024. Totalt intervjuades 1335 personer i ålder 20–65 år och i sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).
Om Solita
Solita är ett AI- och datakonsultbolag som driver digital transformation. Genom att kombinera avancerad teknik, datainnovation och mänsklig insikt hjälper Solita företag och samhällen att förnya sig själva.
Företaget grundades 1996 och har idag över 2 100 medarbetare i tio länder: Finland, Sverige, Danmark, Norge, Estland, Belgien, Polen, Schweiz, Tyskland och Storbritannien