“Kulturen går inte att köpa – den måste byggas”
Konsultbranschen är i förändring. Medan de stora aktörerna kämpar med nedskärningar och omställningar till följd av digitalisering och AI:s snabba framfart, växer en ny typ av bolag fram: de nischade och flexibla.
Ett av dessa är Kognitiv, specialiserat på implementering av Workday. I stället för att bredda sig till nya affärsområden har företaget valt att fördjupa sin expertis. Strategin har gett resultat – engagerade medarbetare och en expansion ut i Europa.
– Vi tror på att en stark personalfilosofi är den bästa investeringen i en orolig marknad, säger vd och medgrundare Mark Grignon.
”Om vi tar hand om våra människor, tar de hand om våra kunder.”
Frihet och tillit i fokus
Bolaget har varit distansbaserat sedan start. För många handlar det inte bara om en bättre balans mellan arbete och fritid – utan också om ett tydligt uttryck för tillit. Här finns inga krav på att förklara varför en medarbetare behöver en ledig dag eller några timmars paus. Friheten är en del av arbetskulturen.
– Vi behöver inte se våra anställda för att veta att de gör ett bra jobb, säger Mark.
Medan snittanställningen i konsultbranschen ofta stannar vid två till tre år, har Kognitiv infört särskilda firanden för dem som stannar längre. Femårsdagen kan innebära allt från biljetter till Taylor Swifts turné till en skrivarkurs på Irland eller gitarrlektioner i ett år. Vid sju år väntar sju veckors betald ledighet.
Här delas framgången av alla – inte bara säljarna
Men belöningarna handlar inte bara om upplevelser. Vinstdelning sker med alla avdelningar – inte enbart säljarna. Det ska kännas att varje anställd är en del av företagets tillväxt. Samtidigt uppmuntras medarbetarna att fördjupa sig i det de är mest nyfikna på.
– Vår bemanningsmodell gör det möjligt att verkligen nörda ner sig och bli ett proffs på det man brinner för, säger Mark.
Lojalitet som konkurrensfördel i en rörlig bransch
Tillit och engagemang har också gett mätbara resultat. Medan personalomsättningen i konsultbranschen i snitt ligger mellan 15 och 25 procent, landar siffran här på 5,1 procent under 2025. Av dessa har bara 3,4 procent lämnat frivilligt.
– Vi är ett bevis på att kultur inte går att köpa, säger Mark. Den måste byggas. Vi har medvetet format vår modell kring förmåner och en arbetsmiljö som lockar rätt människor – och som får dem att vilja investera tillbaka i oss.
Frågan som styrt allt
- Vi har byggt företagets arbetskultur genom att från början ställa oss frågan: skulle vi vilja arbeta här? Och vi kan med genuin uppriktighet svara: ja, det hade vi verkligen.
Mark Grignon