Tre råd från edtech-experten: Så väljer du som HR-chef rätt utbildningslösning
Foto: Lee Schuneman
PUBLICERAD 23/9/2025
Lästid ca 3 min

Tre råd från edtech-experten: Så väljer du som HR-chef rätt utbildningslösning

När svenska företag som Ericsson och Atlas Copco satsar på språkutbildning för sina anställda handlar det inte bara om kommunikation – det är också en fråga om att framtidssäkra sin konkurrenskraft. Lee Schuneman, som är chef på Efekta Education, har arbetat med kompetensutveckling i 30 år och vet vad som avgör framgång. Här delar han sina bästa tips till HR-chefer som ska investera i digital kompetenshöjning och personalutveckling.

Som chef på Efekta Education, ett avknoppat bolag från EF, Education First, har Lee Schuneman sett hur tekniken förändrat förutsättningarna för storskalig företagsutbildning. Med 3 000 företagskunder världen över och 25 000 lärare på plattformen har bolaget lärt sig vad som fungerar – och vad som inte gör det.

För våra företagskunder handlar det främst om att kvalitativt utbilda så många medarbetare som möjligt i ett språk som hjälper organisationen att kommunicera och fungera effektivare globalt, förklarar Schuneman.

Efektas plattform används idag av över fyra miljoner aktiva studenter och erbjuder allt från personliga lektioner till AI-drivna självstudier. Men framgången ligger inte bara i tekniken – utan även i hur den implementeras.

Tre kritiska faktorer för framgång

Baserat på Efektas erfarenheter av att leverera utbildning till stora, multinationella företag delar Schuneman tre råd som han ser som avgörande för HR-chefer:

  1. Kräv mätbara resultat
    Som HR-ansvarig måste du kunna visa resultat för det du gör och därför blir nummer ett att välja lösningar som kan mäta och presentera utbildningens resultat, menar Lee Schuneman.

    Om investeringen inte kan mäta effekten efteråt, då ska du helt enkelt inte köpa den produkten, säger Schuneman.

    För HR-avdelningar som behöver motivera utbildningsinvesteringar är detta mer avgörande än någonsin, menar han och pekar på hur Efekta valt att i sin plattform visualisera utbildningsdata tillbaka till HR-avdelningen och andra chefer – något som möjliggör en tydligare ROI-uppföljning.
  2. Välj integrerade helhetslösningar
    Schuneman varnar för de fragmenterade lösningar som nu översvämmar marknaden.

    Många leverantörer av appar går till företag och säger allt du behöver är att använda den här appen och alla kommer att lära sig engelska bättre. Men innehållet är ofta frikopplat från en seriös läroplan med tydliga kurser. Därför kan du lika gärna ha använt Duolingo.

    Istället rekommenderar Lee plattformar där allt utbildningsmaterial hålls integrerat. Som exempel tar han valet Efekta gjorde att bygga in sin nyligen lanserade AI-talträning och AI-lärarassistent direkt in i den övergripande kursstrukturen, istället för att placera den i en fristående app.

    Betala inte helt för något du redan kan få gratis. När du väljer en leverantör där allt är samlat på ett ställe och fungerar ihop får du ofta mer funktionalitet på köpet, betonar Schuneman.
  3. Satsa på global skalbarhet
    För multinationella företag är enhetlighet avgörande menar Lee Shuneman.

    Vi är ett globalt företag, vi verkar i Kina, vi verkar utanför Kina. Och vi har många multinationella kunder som har sina elever i olika länder runt om i världen. När dessa får en, konsekvent lärplattform att jobba med, så eliminerar det arbetsbördan av att hantera upp mot tio olika utbildningslösningar och skapar samtidigt en gemensam standard för att kompetensutveckla medarbetarna på global basis.

Förändringshantering kräver transparent kommunikation

En av de största utmaningarna för HR-avdelningar är att få sina medarbetare att omfamna ny teknik. Schuneman, som lett människor genom förändringar i 30 år, menar att grunden för detta ligger i tydlig information till och dialog med medarbetarna.

God förändring kommer med god kommunikation. Om du inte förklarar skälen till förändringen som krävs inom organisationen, då blir det svårt att uppnå reell förändring. Det gäller inte minst utbildning och kompetensutveckling.

Framtiden för digital företagsutbildning

För HR-chefer som navigerar i det föränderliga utbildningsteknologiska landskapet blir budskapet tydligt: fokusera på mätbara resultat, kräv integration och bygg för global skalbarhet. Det är receptet för framgångsrik kompetensutveckling i den digitala eran.