HISSPITCH – Behöver jag en sån..?
PUBLICERAD 7/3/2023
Lästid ca 3 min
Krönika

HISSPITCH – Behöver jag en sån..?

Ibland behöver du kunna sammanfatta dig själv eller din idé på ett riktigt slagkraftigt sätt. Det kan till exempel vara på minglet efter det där spännande eventet, på mässan, på tåget, under jobbintervjun eller bokstavligen just i hissen.

Det finns många tillfällen när du kvickt och komprimerat vill kunna skapa ett intresse när någon undrar: ”Och vad jobbar du med?”. Du har heller inte särskilt lång tid på dig innan du upplevs som långrandig. En så kallad hisspitch bör ligga på mellan 30-60 sekunder och svaret är JA, du ska absolut ha förberett minst en. Kanske två…

Här kommer 5 steg kring hur du bör tänka kring din hisspitch

Inledning

Även om du inte har mycket tid på dig ska du inte stressa dig in i ”säljandet av dig själv” utan självklart presenterar du dig med namn eller titel, allting annat kommer att upplevas som lätt desperat. Här kan du också infoga en superkort varudeklaration. Min varudeklaration lyder till exempel: ”Jag brinner för att hjälpa människor att lyfta sina presentationer på valfri scen”.

Unikt

Vad vill du att man ska minnas om dig? Vad är det som gör att just du/din idé sticker ut? Vilka problem löser du?

Här kommer själva kärnan. Nu gäller det att du zoomar in på det som gör dig speciell – det där som gör att man bara måste ta ett uppföljande möte med dig så snart som möjligt. Du ska alltså inte sammanfatta ett helt arbetsliv utan nu gäller det att sticka ut, vara originell och spännande. Tips: Börja med något riktigt oväntat som fångar mottagaren: ”Jag försöker tjäna så lite pengar som möjligt” eller ”Tänk om det går att halvera kostnaden för xxx, jag tror att vi har lösningen på det”.

Kort

Det är inte speciellt svårt att orera i en halvtimme om sitt eget företag eller alla grymma idéer som du har. Tricket är ju i stället att kunna summera det viktigaste i en intresseväckande ”halv-minutare” som verkligen går genom rutan. Håll det kort, riktigt kort. Tänk tre-fyra meningar, med det viktigaste först och en liten teaser allra sist. Tänk: ”Don’t bore us – get to the chorus”.

Fortsättning följer

En knapp minut går väldigt snabbt och självklart vill du få tillfälle till ett mer fördjupande samtal. Avsluta med att fråga om det är okej att ni lägger till varandra på Linkedin eller bokar in ett möte.

Öva

Sist men inte minst ser du självklart till att du övar på din hisspitch tills den sitter riktigt bra. En del påstår att det blir bäst när man ”tar det på volley”, jag hävdar bestämt motsatsen: Att förberett och inövat alltid trumfar improviserat. Öva inför vänner och kollegor, öva framför spegeln eller spela in dig själv med din smartphone. Den tid du lägger på att öva kommer att kännas så värd mödan när du står där i hissen och frågan dyker upp: ”Och vad jobbar du med?”.

Av Micke Hermansson, Presentationsexpert

Om Micke Hermansson

Micke Hermansson arbetade som lärare när han började utveckla den pedagogiska metoden "Grej of the Day". Han studerade hur hjärnan tar till sig information och började använda metoden för att fånga sina elevers uppmärksamhet och få dem att komma ihåg vad han berättade. Metoden spred sig och nu används tekniken av drygt 100 000 lärare i 33 länder. Micke har skrivit läromedelslitteratur som har översatts till fem språk.

Idag förläser Micke främst för näringslivet om presentationstekniken. Företag och organisationer i bland annat i Nederländerna, Finland och USA har fått lära om hur de kan "fånga sin publik".