Från idé till självklar mötesplats – så växte Recruitment Awards fram
PUBLICERAD 25/9/2025
Lästid ca 3 min
Intervju

Från idé till självklar mötesplats – så växte Recruitment Awards fram

Nomineringen till 2026 års Recruitment Awards har öppnat, och branschens mest framstående aktörer har nu chans att hyllas. Grundaren Dejan Smiljanic berättar om årets gala, varför det är viktigt att lyfta innovation och engagemang inom rekrytering, och hur Recruitment Awards har blivit en central mötesplats för hela branschen.

Kan du berätta lite om årets upplaga?

I år arrangerar vi Recruitment Awards för sjätte året. Nu har vi precis öppnat upp möjligheten att nomniera sig i galans tolv kategorier. Själva galan arrangeras den 19 Mars.

Vi är mycket glada att kunna fortsätta vårt samarbeta med föregående års partners och sponsorer. Även i år har vi Intelliplan som huvudsponsor, Kompetensföretagen är med som vår rådspartner och HR föreningen ståtar med att vara initiativtagare till utnämningen av årets HR Chef.

Att sen även företeg som We-Select, Talentech, Jobbland, Jobbfestivalen med flera valt att förlänga sitt partnerskap för i år är ett tydligt tecken på att vi lyckats bibehålla kvalitén och att det finns ett stort värde för partners, så väl som alla nominerade företag att förknippas med konceptet Recruitment Awards.

Vad hoppas du att branschen tar med sig från Recruitment Awards varje år?

Själva syftet med Recruitment Awards är att erkänna och belöna framstående prestationer inom branschen. Recruitment Awards möjliggör nätverkande mellan branschens olika aktörer, parallellt som både företag och personer får det erkännande de förtjänar.

Oavsett om man blir nominerad, finalist eller vinnare av en kategori är Recruitment Awards en hyllning till branschen där alla engagerade och inblandade kan inhämta inspiration, vägledning och förhoppningsvis ny kunskap och goda exempel från branschkollegor och ledare.

Hur ser du på betydelsen av att lyfta fram innovation, engagemang och framgång i rekryteringsbranschen?

Det är avgörande för att driva branschen framåt och möta framtidens utmaningar. Innovation öppnar för nya sätt att attrahera rätt talanger, förbättra processer och skapa mer inkluderande arbetsplatser. Engagemang, å andra sidan, är grunden för att bygga långsiktiga relationer, skapa förtroende och ge kandidater en positiv upplevelse. Framgång är slutligen ett kvitto på att insatserna ger resultat.

Sammantaget demonstrerar dessa värden att rekryteringsbranschen inte bara är en funktion för att fylla lediga tjänster, utan en strategisk partner som kan bidra till ett mer hållbart, innovativt och framgångsrikt arbetsliv.

Du är grundaren till Recruitment Awards – vad var drivkraften bakom att skapa galan från första början?

Drivkraften bakom att skapa Recruitment Awards var att hylla och lyfta fram de bästa insatserna inom rekryteringsbranschen. Jag såg ett stort behov och ett tomrum på marknaden där kompetensbranschens aktörer saknade en arena att visa sin innovation, sitt engagemang och sina framgångar, samtidigt som det kunde inspirera andra till ständig förbättring. Jag såg en möjlighet att bidra till att utveckla branschen, skapa stolthet och driva en kultur av öppenhet och nytänkande.

Jag har sedan tidigare haft förmånen att arrangera flera olika galor och prisutmärkelser inom olika sektorer. Att starta och leda Recruitment Awards var därför en naturlig del av mitt engagemang. där kompetens och framgång kan erkännas och spridas.

Varför tror du att Recruitment Awards har blivit en så viktig mötesplats för branschen?

Recruitment Awards har blivit en viktig arena att delta på eftersom det inte bara är ett pris, utan ett tillfälle att lyfta fram de mest innovativa och framgångsrika insatserna inom rekrytering.

Det skapar en plattform där branschen kan dela erfarenheter, inspireras av varandra. En inspirerande arena för att visa att rekrytering inte bara handlar om att fylla luckor, utan också om att skapa värde och bygga långsiktiga relationer. Det bidrar till att stärka yrkets status, utveckla branschen och premiera de initiativ som får branschen att ta nästa steg i sin utveckling.

Annika Hegardt